Istria 2014

Deň 9 – Rijeka & Thal

3.8.2014

Pri pootvorenom kufri sa spalo výborne. Raňajkujeme včerajší lidlovský nákup a hneď odchádzame do mesta. Podľa tabúľ by sa dnes v nedeľu nemalo za parkovanie platiť. Zaparkujeme kúsok nad hlavnou ulicou na veľkom parkovisku (45.327857, 14.443094). Na návštevu WC tradične využijeme kaviareň, kde si dáme kávu na správny štart do dňa. Z kaviarne schádzame na hlavú ulicu v centre s príznačným názvom Korzo. Rijeka je inak tretie najväčšie mesto Chorvátska a je tu ja najväčší prístav v krajine. Korzo je takto v nedeľu ráno celkom prázdne, korzuje sa nás tu len zopár. Obchody sú pozatvárané a ten zvyšok ako kaviarne a malé potraviny sa ešte len prebúdzajú.

IMGP4568.JPG IMGP4570.JPG IMGP4572.JPG IMGP4573.JPG IMGP4574.JPG

Na konci ulice prichádzame k mŕtvemu kanálu, ktorý slúži hlavne ak o prístav pre člny a malé lode. Jeho druhý breh tvorí parkovisko. Pomyselné centrum končí pravdepodobne tu, tak ďalej už nepokračujeme, ale stáčame to popri kanáli smerom k prístavu. Zopár chlapv tu renovuje staré člny, tak to chvíľu sledujume až pokým nás nevyruší nákladný vlak, ktorý prechádza cez križovatku za našimi chrbtami.

IMGP4578.JPG IMGP4580.JPG IMGP4583.JPG IMGP4584.JPG IMGP4585.JPG IMGP4586.JPG IMGP4587.JPG IMGP4589.JPG

Zatúlame sa k prístavným skladom, oproti ktorým stoja bytovky až výjdeme opäť pri centre, kde sa už ráz budov mení. Popri vode, kde práve vykladajú špinavú postelnú bielizeň z výletnej lode sa dostávame až na námestie Jadranski Trg.

IMGP4590.JPG IMGP4595.JPG IMGP4596.JPG IMGP4598.JPG IMGP4599.JPG IMGP4600.JPG IMGP4604.JPG IMGP4606.JPG

O ulicu ďalej je budova vlakovej stanice. Námestie pred ňou slúži ako autobusová stanica. Autobusov je tu plno a turistov tiež. Nad námestím je kostol Kapucínsky kostol Panny Márie Lurdskej z roku 1904, ale nie som vhodne oblečený, tak dnu nejdem. Chvíľu si ale oddýchneme na múriku pri kostole, ktorý je nad úrovňou námestia.

IMGP4609.JPG IMGP4610.JPG IMGP4611.JPG IMGP4613.JPG IMGP4615.JPG

Prázdnymi ulicami pokračujeme na západ až sa náhodou dostaneme k malej miestnej tržnici. Tu si kúpime džús a minerálku a usudzujeme, že je už aj čas najesť sa. Cestou k autu nájdeme otvorenú pekáreň, kde si dáme spraviť bagety.

IMGP4622.JPG IMGP4623.JPG IMGP4625.JPG IMGP4626.JPG IMGP4629.JPG IMGP4631.JPG IMGP4632.JPG

Najedení sa presúvame k autu, do navigácie volím Bratislavu a po výpadovke na Ljubljanu uháňame na slovinské územie. Na hraniciahc diaľnica končí a nasleduje 100 kilometrový úsek po okreskách. Konečne diaľnica a frčíme cez Slovinsko. Cestou si spomeniem, že pri Grazi je rodisko Arnolda, ale neviem si spomenúť na názov dediny. Vyrieši to jedna SMS na Slovensko. Do navigácie teda pridávame jednu medzizastávku. Thal je malá dedina, kde žije niečo cez 2000 obyvateľov a od Grazu je približne  3 kilometre. Dedina leží obkolesená lesmi a majú tu aj jazero Thalersee, kde sa chodil Arnold kúpať. Z Arnoldovho rodného domu je múzeum, pred ktorým si spravíme povinnú fotku a auto ideme odparkovať na parkovisko neďaleko jazera.

IMGP4633 IMGP4634

Prejdeme sa popri jazere, uvidíme aj čln, v ktorom sa Arnold s jeho vtedajšou ženou Mariou Shriver v roku 1985 po Thalersee člnkovali a tým našu krátku návštevu končíme.

IMGP4643 IMGP4645 IMGP4647 IMGP4649

Zároveň sa končí aj naša krátka dovolenka, ktorá mala nakoniec úplne iný priebeh, aký pôvodne mala mať, ale tak to nakoniec asi malo byť 🙂