SAE & Omán 2015

Deň 5 – Z Dubaja do Muscatu

29.4.2015

Celú noc sa budím a spať sa mi pocitovo darí až nadránom. Budík nám zvoní o 6:20, ale pospávme až do siedmej. V Dubaji je evidentne zvyk hnať všetko do extrémov, chladenie nevynímajúc. Takže včerajšie celodenné chodenie z 35/40 do 20 stupňov a naopak si vyberá svoju daň a ja sa zobúdzam s bolesťou hlavy a hrdla. Kým Janka ešte trochu pospáva sa ja stihnem takmer kompletne pobaliť. Keď sa konečne zobudí, ideme sa naraňajkovať. Na letisku máme byť o desiatej, tak by som z hotela rád odišiel najneskôr o 9:20. Po raňajkách si na izbe pobalíme zvyšné veci a odubytovávame sa. Na recepcii mi vracajú 100 dirhamový depozit, z ktorého si ešte sťahujú 30 dirhamov za pobytovú taxu. Zvyšných 70 si nechávame na posledný deň, keď budeme v Abu Dhabi. V metre si tentokrát kupujeme už iba karty na jednu jazdu po 6 AED. Vezieme sa jednu zastávu na Union, kde prestupujeme a ideme ďalšie štyri na Terminál 1 dubajského letiska. Tu sa povozíme pár eskalátormi až prichádzame do príletovej haly. Chlapík v pobočke požičovne Dollar UAE sa už usmieva a nič nenasvedčuje tomu, že odtiaľto o pár minút neskôr odídeme s dlhým nosom. Rezerváciu v systéme má, dávam mu všetky potrebné dokumenty a už si vidím kľúče v ruke až do momentu, kedy spraví autorizáciu mojej kreditnej karty, ktorú som si mimochodom vybavil len a len kvôli tomuto požičaniu auta. Moja kreditná karta Mastercard od nemenovanej slovenskej bývalej ľudovej banky sa totiž tvári ako debetná. A na debetnú kartu sa auto požičať nedá. Veľmi nemilé. Hlavou mi už prebiehajú rôzne scenáre čo robiť – hotel v Muscate je rezervovaný už na dnes večer, zrušiť sa už nedá a ak sa neukážeme stiahnu nám prvú noc. Nakoniec to však dopadne dobre. Ako? Požičiame si auto o štyri okienka vedľa v požičovni Hertz, ktorá bola okrem Dollar UAE jediná, ktorá umožňuje prejazd autom do Ománu. Za auto s plným poistením a pripoistením do Ománu platíme 1 527 AED na 8dní (pre porovnanie – v Dollare sme mali rezerváciu na 1836 AED).

IMGP7484.JPG IMGP7486.JPG IMGP7487.JPG IMGP7490.JPG

Po asi 15 minútach už máme vypísané a podpísané všetky papiere a vydávame sa na parkovisko po našu Hondu City. Nemáme ani čas zistiť kam poriadne máme ísť, lebo na miesto, kde je zaparkovné naše auto už idú dať ďalšie. Vyženú nás z parkoviska a my sa vyberáme smerom preč od letiska. Onedlho zabočíme na malé parkovisko, kde máme konečne čas nastaviť si navigáciu, aby sme vedeli kade sa máme vydať. Ako destináciu nastavujem Muscat a podľa výpočtu nás od neho delí 460 kilometrov. Je jedenásť hodín, teda najvyšší čas vyraziť. Po diaľnici si to uháňame okolo Dubaja, vizuálne sa rozlúčime s Burj Khalifa, ktorá prevyšuje všetky ostatné budovy takmer dvojnásobne až po odbočku smerom na Omán.

IMGP7493.JPG IMGP7502.JPG

Klímu máme v aute pustenú na vnútorný okruh na druhý zo štyroch stupňov a stále je v ňom teplo. Viac ju už kvôli hrdlu púšťať nechcem, tak to budeme nejak musieť vydržať. Zopár kilometrov ideme obkolesený pieskom, ale ako sa blížíme k Ománu, začínajú sa dvíhať hory a s nimi sem tam aj nejaký porast.

IMGP7505.JPG IMGP7507.JPG IMGP7508.JPG IMGP7509.JPG

K prvej hraničnej kontrole prichádzame cca po hodine. K prvej preto, lebo cesta z Dubaja do Muscatu je celkom vtipná v tom, že najprv sa na pár kilometrov vstúpi do Ománu, potom sa ide pár kilometrov opäť územím emirátov a až potom prichádza tá skutočná hranica. Každopádne na prvej nám len letmo skontrolujú pasy a poprajú šťastnú cestu. Na internete som sa na rôznych miestach dočítal o výstupnom poplatku 35-40 AED za osobu, ale dostali sme zelenú výstupnú pečiatku z emirátov a neplatili sme nič. O kúsok ďalej je už ománska hranica, ktorú tvorí veľká budova, kde si treba ísť vybaviť víza.

Okrem toho je v nej aj pobočka banky, potraviny a Pizza Hut. Zo stola si z namnožených vízových dotazníkov berieme dva na vyplnenie, ale mne sa môj podarí vyplniť až na tretí pokus. Aj keď je dotazník dvojjazyčný, to že je koncipovaný od domácich, tak sa vypĺňa z prava do ľava a ja sa dvakrát pomýlim. Pri okienku odovzdávame vyplnené žiadosti, pasy a papier z požičovne, že auto je poistené do Ománu a dostávame pečiatky. A nič neplatíme. Neviem ako je to možné, viem že ak má človek vstupnú pečiatku z Dubaja, tak neplatí, kvôli tomu, že emirát Dubaj má s Ománom dohodu, ale my máme vstupnú pečiatku z Abu Dhabi. Každopádne je to skvelá správa a ušetrených 10 RO (24 €). V potravinách si ešte kúpime vodu a nanuky. Čaká nás ešte dlhá cesta. Pri mestečku Shab odbočíme z diaľnice/hlavnej cesty (neviem vlastne čo je to zač, má to síce 2 pruhy a povolenú 120-tku, ale nie je to oplotené a je to zdarma), lebo uvidíme tabuľu, že dva kilometre odtiaľto je nejaký hrad. Hrad, resp. menšiu pevnosť aj nájdeme, ale je zatvorená ako aj všetky obchody naokolo.

IMGP7513.JPG IMGP7514.JPG

Vraciame sa teda na hlavnú cestu a pokračujeme na Muscat. Pôvôdne sme sa chceli cestou zastaviť v meste Sohar, ale z tohto nápadu schádza s prichádzajúcim hladom. Na jedlo sa zastavíme v meste Shinas v reštaurácií, kde si dáme kura s ryžou. Osobitným zážitkom je, že nás nenechali/nechceli nechať jesť vpredu, ale zaviedli nás do sekcie pre rodiny, kde boli kóje so závesom miesto dverí a jedli sme v jednej z nich. Jedlo bolo výborné.

IMGP7518.JPG IMGP7521.JPG IMGP7523.JPG IMGP7526.JPG

Najedení pokračujeme v našej ceste a ako sa blížime k cieľu pribúda aj viac áut. Inak 2/3 cesty od hranice sa stavia a rekonštruuje nová diaľnica a to je dobrých 300 km. V Muscate sme podvečer, chvíľu sa aj poposúvame vo večernej dopravnej zápche.

IMGP7539.JPG IMGP7544.JPG

Približne 3 kilometre od hotela, ale zle odbočíme a tak si trochu nadídeme. Za odmenu sa však dostaneme do úplne novej obytnej štvrte, kde majú aj peknú mešitu. Okľukou nakoniec šťastne dorážame do cieľa a ubytovávame sa v hoteli Muscat International Hotel za 48 OMR (114 €) za izbu na dve noci.