Atény & Santorini 2015

Deň 4 – Santorini

28.7.2015

Budík máme nastavený na 4:00, ale zobúdzame sa sami od seba pár minút pre ním. Lietadlo nám letí o siedmej + cesta na letisko + cesta na námestie Syntagma, odkiaľ odchádza autobus. Tak nech to je radšej s nejakou rezervou. Rýchlo sa umyjeme, pobalíme zvyšok vecí a niečo po štvrť na päť opúšťame hotel. Pôvodne sme chceli ísť na Syntagmu peši, ale dohodli sme sa, že skúsime taxík. Tie majú v Aténach od polnoci do šiestej ráno dvojnásobnú sadzbu, ale keď to bude do 7-8 €, tak to sme ešte ochotní dať. Prázdnou ulicou prichádzame k zastávke metra Metaxourghio. Je tu odstavený jeden taxík, pýtam sa koľko. Hovorí 10, poviem 6. Povie 8 a ideme 🙂 O pár minút sme na námestí. Časovanie na autobus výborné, odchádza asi dve minúty na to, ako nastúpime. Cesta je zdĺhavá a nudná, nedarí si mi ani spať. Na letisku sme už o pol šiestej, ale lepšie skoro ako nikdy 🙂 Vonku je príjemne, tak sa ešte ponevierame pred budovou.

athens_2015-0162.jpg athens_2015-0163.jpg athens_2015-0164.jpg

Čas odletu sa blíži, presúvame sa teda na kontrolu, ktorá je celkom dôkladná. Prvýkrát čo som zažil, že musím vyberať z brašne foťák aj druhý objektív a cez oba pozerajú, či sú to naozaj objektívy a nie iba nejaké atrapy plnené niečím nedovoleným. Vonku začína medzitým svitať a k lietadlu nás autobus vezie už za úplného svetla. Let je krátky, netrvá ani 50 minút, takže v podstate je to len vzlietnutie a už aj pristávanie. Na Santorini pristávame pred ôsmou ráno. Za oknami už vidíme miniterminál letiska, ktorému by sa asi zišla rekonštrukcia. Lietadlo zastaví ani nie 100 metrov od neho, ale aj tak nás naženú do autobusov, ktoré nás následne odvezú tých pár metrov.

Žiadnu podpalubnú batožinu nemáme, tak sa nemusíme ničím zdržiavať. V príletovej “hale” nás už s ceduľkou s názvom nášho hotela Katerina & John’s čaká majiteľ, ktorý nás prišiel zdarma vyzdvihnúť. Hotel máme v mestečku Perissa, ktorý sa nachádza cca 14 km od letiska, tak nám takýto odvoz príde vhod. Na Santorini existuje aj autobusová doprava, tá však funguje štýlom centralizmu hlavného mesta Fira. Odtiaľ idú autobusy všade, ale medzi ostatnými mestečkami + letiskom nie. Takže, ak ide človek napr. z letiska kamkoľvek, vždy ide cez Firu, kde prípadne svoju cestu ukončí, alebo počká na svoj ďalší autobus. Takto ráno sa život na ostrove ešte iba prebúdza a ako obchádzame najvyšší vrch ostrova Profitis Ilias (567 m.n.m.) je ešte v dolinách aj ranná hmla. Prichádzame k hotelu, ktorý je pri hlavnej ceste. Hneď vedľa je požičovňa skútrov a štvorkoliek a cez cestu nonstop pekáreň a supermarket. Paráda. Na ubytovanie je ešte skoro, tak si len odkladáme ruksaky na recepciu a ideme si do pekárne kúpiť raňajky.

Najeme sa a keďže nemáme čo robiť, ideme omrknúť pláž. O pol deviatej tu nie je ani nohy. Špecialitou pláže v Perisse je čierny vulkanický piesok. Je veľmi zaujímavý na pohľad, ale keď sa nahreje, je naozaj peklo po ňom chodiť. Celý ostrov je vlastne pozostatok veľkého výbuchu sopky, ktorý cca v roku 1600 p.n.l. zničil pôvodný ostrov a hovorí sa o ňom ako o jednom z najsilnejších sopečných výbuchov, aké ľudstvo vôbec pozná. Svojou silou mnohonásobne prevýšil slávny výbuch sopky Krakatoa v roku 1883 (podľa niektorých odhadov až stokrát) a klimatickým zmenám, ktoré vyvolal a vlnám tsunami sa pripisuje pád minojskej kultúry. Katastrofa sa niekedy považuje aj za zdroj povesti o zničení Atlantídy. Toľko historické okienko.

santorini_2015-0005.jpg santorini_2015-0006.jpg

Sadneme si do jednej z práve sa otvárajúcich plážových reštaurácii na kávu. Objednáme si a potom si všimneme, že okrem nás tu sedia ešte štyria ľudia. Jeden mladší a jeden starší pár. Slováci. Prinesú nám kávu a tak sedíme a bez slova ju pijeme. Baviť so Slovákmi sa mi naozaj nechce.

Dopijeme a padáme preč. V supermarkete si kupujeme pivko a zvyšný čas, pokým bude naša izba pripravená trávime pri bazéne, resp. ja aj v bazéne.

santorini_2015-0012.jpg santorini_2015-0013.jpg santorini_2015-0015.jpg

Izba by mala byť pripravená o jednej, ale už krátko pred pol sa idem spýtať a môžeme sa ubytovať. Izba je jednoduchá, dve postele, stolík, stôl, klíma a chladnička.

Od zajtra si chceme na ďalšie tri dni požičať štvorkolku, tak to dnes pojmeme viac relaxačne. Z ruksakov berieme uteráky, opaľovací krém s faktorom 10, o ktorom som vyhlásil, že nám bude určite stačiť, zopár časopisov a ideme na pláž. Zvyšok poobedia trávime pri vode.

santorini_2015-0016.jpg santorini_2015-0020.jpg santorini_2015-0021.jpg

Večer sa vraciame zložiť veci na izbu. Prezliekame sa a večeriame v pekárni. Vedľa v supermarkete kúpime fľašu vína a čipsy a ideme ho vypiť na múrik na pláž. Za tmy sa vraciame do hotela. Spať sa nám ešte nechce, tak Janka obsadí dve lehátka pri bazéne a ja skočím kúpiť ešte nejaké pivko.