SAE & Omán 2015

Deň 4 – Dubaj

28.4.2015

Budík nebudík, aj tak vstaneme, až keď dospíme zameškané, čo je niekedy okolo pol ôsmej. Dáme sa ako tak dokopy a ideme dole na raňajky. Ako vždy, keď je veľký výber, tak aj teraz mám problém, čo si mám dať, ale nakoniec to nejak pokombinujem. Je tu aj kuchár, ktorý vám podľa želania spraví praženicu z ingrediencií podľa vlastného výberu, tak samozrejme neodolám.

IMGP7223.JPG IMGP7225.JPG

Najedení sa vraciame na izbu po veci a odchádzame smer Burj Khalifa. Až teraz som si všimol, ako v metre všetci distingovane stoja pri stranách dverí tak, aby ľudia dnu najprv pohodlne vystúpili. Hneď si spomeniem na našich (hlavne) dôchodcov, ktorých špecialita je pchať sa do prostriedkov MHD skôr ako stihne ktokoľvek vystúpiť.

Zo stanice metra sa tentokrát presúvame pohodlne tunelom prostredníctvom eskalátorov. Obchody v Dubai Mall sa ešte len prebúdzajú. Vačšina je zatvorená, preto aj ľudí v nákupnom centre je (zatiaľ) málo. Prepracujeme sa až na prízemie ku vchodu do Burj Khalifa.

IMGP7236.JPG IMGP7242.JPG IMGP7243.JPG IMGP7245.JPG IMGP7249.JPG IMGP7251.JPG

Z automatu si vyzdvihneme lístky, ktoré máme kúpené už dlhší čas (150 AED jeden) a prechádzame kontrolou. Postupujeme cez dlhú chodbu, na ktorej je niekoľko monitorov ktoré dokumentujú výstavbu rok po roku. Na konci je veľká obrazovka, ktorá zrýchlene ukazuje presný postup výstavby. Ani sa nenazdáme a už sme pri výťahu, ktorý nás vyvezie na 124 poschodie na vyhliadku. Budova má najrýchlejšie výťahy na svete (18 m/s, t.j. 65 km/h), ktoré dodala spoločnosť OTIS. Okrem toho samozrejme drží niekoľko ďalších rekordov, ako napr. najvyššia neukotvená stavba, najvyššia obytná stavba, najvyšší mrakodrap, najvyššia kedy postavená stavba, najviac poschodí, najvyššie položená vyhliadková plošina (tam ideme! :)) najvyššie položená mešita, najvyššie položený bazén atď. Cesta výťahom je fakt rýchla, poschodia naskakujú jedna radosť a o chvíľu sa zastavia na čísle 124. Vyhliadka sa skladá z vnútornej a vonkajšej časti. Vnútorná je pochopiteľne klimatizovaná, preto tu je aj viac ľudí. My ideme najprv von. Výhľad je impozantný, to sa musí nechať.

IMGP7256.JPG IMGP7258.JPG IMGP7287 - IMGP7289.jpg

Je tu aj obchod so suvenírmi a vyrábajú tu interaktívne fotky s návštevníkmi, ktoré potom za nehorázne ceny predávajú. Jedna fotka za 150 AED. Za dve fotky máte noc v 4* hoteli. Na vyhliadke strávime asi hodinu, kedy usúdime, že stačilo.

IMGP7301.JPG IMGP7302.JPG IMGP7303.JPG

Vraciame sa výťahom dole do Dubai Mall, kde sa okrem xy obchodov nachádza aj obrovské akvárium s tretím najväčším presklenným panelom na svete (32.88 × 8.3 metra, hrubý 0,75 metra a vážiaci 245,614 kg). To však predbieham. Najprv sa pomotáme okolo obchodov luxusných značiek, pred ktorými dlažbu nahrádza koberec, až sa dopracujeme k umelému vodopádu. Jedna z ďalších atrakcií.

IMGP7309.JPG IMGP7312.JPG IMGP7315.JPG IMGP7316.JPG IMGP7317.JPG

Popri ďalších obchodov sa dostaneme až ku akváriu. Dnu však nejdeme, 35 € sa nám platiť nechce 🙂 Snáď nabudúce. Ďalšou zastávkou je dubajská fontána, ktorá leží pri východe z nákupného centra pod Burj Khalifa a je najväčšou fontánou na svete, kde voda reaguje na hudbu. Fontánu má na svedomí firma WET Design z Kalifornie, ktorá okrem iného stojí aj za fontánou legendárneho hotela Bellagio v Las Vegas. Táto dubajská má na dĺžku 275 metrov a je osvetlená 6 600 žiarovkami a 25 projektormi. Voda strieka až do výšky 152 metrov. A celé to stálo pekných 218 miliónov dolárov. Pozrieme si tu dve krátke predstavenia, medzi ktorými nájdeme útočisko na lavičke.

IMGP7332.JPG IMGP7333.JPG IMGP7337.JPG IMGP7359.JPG IMGP7363.JPG IMGP7365.JPG IMGP7375.JPG

Našou nasledujúcou zastávkou je ďalšia megalomanská stavba, ktorou je umelý lyžiarsky svah. Metrom sa vezieme 4 zastávky do nákupného centra Mall of Emirates. Lyžiarsky svah je až na jeho samom konci. Pozrieme si ho cez sklo a nákupných centier už stačilo. Začíname byť hladní, tak by som bol rád, keby to bolo bližšie. Ale nie je. Samozrejme, mohli sme to vynechať, ale vidieť lyžiarsky svah uprostred púšte, to nie je každodenný zážitok. Lyžovať v úmysle, ale nemáme. Obaja sme na lyžiach stáli naposledy asi na lyžiarskom na ZŠ. Okej, svah sme videli, treba jesť. Jesť v nákupnom centre nechcem, k tomu mám averziu zo Slovenska, tak sa vraciame na metro a cestujeme metrom 23 kilometrov naspäť k hotelu.

IMGP7393.JPG IMGP7397.JPG IMGP7399.JPGIMGP7403.JPG

Hneď pri zastávke je fastfood, tak si tu dávame pizzu. Vraciame sa na izbu a ideme načerpať sily k bazénu. Vo vírivke zistím, že som si zabudol z vrecka vybrať kartu od izby. Plavčík mi požičia kuliare a jeden malý chlapec, ktorý tu je s rodinou mi ju nakoniec nájde a vyloví. Chvíľu sa ešte opaľujeme a podvečer vyrážame opäť do ulíc. Chceme vidieť ďalšiu ikonickú stavbu, ktorou je hotel Burj Al Arab. Moje obavy, že to za svetla nestíhame, sa ale zväčšujú. Metrom sa treba odviezť až k Mall of Emirates, čo je dobrá pol hodina cesty.

IMGP7406.JPG IMGP7408.JPG IMGP7409.JPG IMGP7410.JPG

Tam zisťujeme, že žiadny autobus nás tam odtiaľto neodvezie, tak si odchytávame taxík, ktorý nás tam vezme. Už v polovici cesty je však jasné, že to za slnka nestihneme. Slnko tu nezapadá klasicky, že ešte aj keď je v polovicu za horizontom svieti, ale už nad horizontom visí ako tmavo oranžová guľa, ktorá je v opare a nevrhá žiadne priame svetlo. No čo už. Taxikárovi platíme 16 AED a hotel si vyfotíme spred brány.

IMGP7415.JPG IMGP7416.JPG IMGP7423.JPG IMGP7424.JPG

Peši pokračujeme popri ceste, až narazíme na zastávku autobusu. Už sme rozhodnutí nastúpiť na prvý, ktorý príde, keď nás tak napadne, že hotel by mohol byť osvetlený, prečo sa nevrátiť a neodfotiť si ho. Prebehneme sa druhú stranu cesty a nastúpime na autobus, ktorým sa odvezieme jednu zastávku naspäť. Hotel samozrejme osvetlený nie je 😀 Nevadí, supluje ho pekne vysvetlený hotel Jumeirah Beach hotel, ktorý ma tvar morskej vlny a je pre mňa osobne jedným z najkrajších. Odfotíme si teda ten a ideme na druhú stranu cesty zasa na zastávku, aby sme sa dostali do Dubai Marina. Na autobus čakáme asi 20 minút, ale preferujeme čakanie vonku namiesto totálne vychladenej zastávky.

IMGP7432.JPG IMGP7434.JPG IMGP7436.JPG IMGP7442.JPG IMGP7446.JPG

Autobus nakoniec konečne prichádza. Je v ňom asi 20 stupňov. Nevieme, kde presne vystúpiť, tak sa pýtam jedného pána, ktorý cestuje tiež. Vystupuje na rovnakej zastávke, tak nás vezme a ukáže nám kade treba ísť. Máme spoločnú cestu, tak sa chvíľu rozprávame. Nakoniec zisťujeme, že je rus pracujúci pre jednú ruskú spoločnosť tu v Dubaji a ospravedlňuje sa za svoju angličtinu, že ju nemá s kým cvičiť, keď všetci kolegovia hovoria rusky. Zvláštne, podľa prízvuku by som ho na rusa netipoval a anglicky vedel dobre. Dovedie nás až ku zátoke a tu sa lúčime. Dubai Marina je mesto postevené okolo umelého vodného kanála so slanou vodou. Dominujú mu mrakodrapy a počíta sa, že keď bude hotové, ubytovaných tu bude cca 120 000 ľudí. Dubai Marina je obývaná prevažne zahraničnými pracovníkmi, hlavne teda Európanmi.

IMGP7451.JPG IMGP7452.JPG IMGP7471.JPG IMGP7473.JPG IMGP7475.JPG

Je tu tiež jediná dubajská električka, ktorá robí 14 a pol kilometrový okruh okolo zátoky a spája ju so stanicou metra. My sa prejdeme celým jej západným brehom. Na konci si vyskúšame aj električku a odvezieme sa ňou k metru. Metrom sa vezieme naspäť na izbu. Dávame si sprchu a so zimnicou si líham do postele. Spím takmer okamžite.