Gruzínsko, Arménsko & Irán 2010

Deň 35 – Teherán

28.7.2010

Do Teheránu prichádzame už pred ôsmou.

Spolu sa ďalšími desiatkami spolucestujúcich vchádzame do rušnej budovy stanice, ktorá však svojou veľkosťou vôbec nezodpovedá predstave o stanici jedného z najväčších miest Ázie. Stanica metra bohužiaľ pri stanici nie je, berieme si teda taxík a vezieme sa na stanicu Shoush. Ľudia sú vo vagónoch natlačení, že pomaly lížu sklo, s našimi batohmi sa tam pretlačiť nemáme žiadnu šancu. Rozhodneme sa počkať, kým nepríde súprava, do ktorej by sme sa teoreticky mohli zmestiť. Obsadenosť ženských vagónov sa začína znižovať, Zuzka má nápad, že ona zoberie ruksaky so sebou do ženského vagóna a ja sa natlačím do zmiešaného. Dohadujeme sa na koľkej zástavke máme vystúpiť a ideme nato. Všetko sa darí a o pár minút už vystupujeme na stanici na námestí Imam Khomeini, odkiaľ to je do hostela už iba kúsok peši.

Cestou sa vo fastfoode zastavíme na raňajky. Prichádzame do hostela a skladáme sa v malej dvojposteľovej izbe. Zatiaľ, čo Zuzka zostáva v hosteli, ja idem kúpiť vodu. Na ulici, na ktorej je náš hotel sú však iba samé obchody s autopríslušenstvom, od poťahov, svetiel, cez autobatérie až k pneumatikám. Vraciam sa skoro až na námestie. Vo fastfoode, kde sme raňajkovali veľkú vodu nemajú, tak idem až k stanici metra. Tu nájdem jeden obchod a beriem rovno štyri. Vraciam sa na izbu a ako zisťujem na recepcií, hneď oproti hostelu, v protiľahlej uličke sú malé potraviny.

Poobede vedú naše prvé kroky do banky. Ako aj v iných bankách, aj tu je výmena peňazí proces, pri ktorom treba ísť k niekoľkým okienkam a spoznať aspoň 3 úradníkov. Po ceste z banky nás zláka vidina ryže s jogurtom a tak skončíme v prvej reštaurácií, kde sa poriadne najeme.

Vraciame sa na námestie a metrom sa vezieme na Azadi.

109PENTX_38.JPG 109PENTX_39.JPG 109PENTX_41.jpg

Ani západný terminál sa však nenachádza pri metre, tak sa opäť vezieme taxíkom.

Na úvod začneme tým menej náročným, a to kúpou lístkov na iný dátum. Väčšina ľudí tu má totiž problém s našim kalendárom. Spoločným úsilím sa nakoniec dopracujeme k správnemu dátumu v perzskom kalendári. Máme teda lístky do Raštu na sobotu 30.7. za 120 000 Rls a môžeme sa pustiť do náročnejšej úlohy. A to overiť si, či je rukou vypísaný lístok z Yazdu na náš autobus do Istanbulu naozaj platný.

V spoločnosti Tavoni 4 si pýtame podľa inštrukcií pána Delpasanda, ktorý je naša kontaktná osoba. Bohužiaľ tu nie je, tak teda vyťahujem lístok a pýtam sa, či je ok. Najprv si ho medzi sebou všetci podávajú a prezerajú a potom začnú živo diskutovať. Pracovník, ktorý nám to celé zisťuje vyzerá ako sicílsky mafián. Nasleduje niekoľko telefonátov do centrály. Medzitým nám prichádza na pomoc jeden z čakajúcich cestujúcich, ktorý vie po anglicky a pomáha nám s prekladom. Po hodine nás náš mafián berie do inej spoločnosti, kde nám vytlačia druhý lístok. Všetko je teda našťastie ok, s našim pomocníkom a jeho parťákmi sa odfotíme, poďakujeme sa a odchádzame.

Cestou zo stanice prechádzame okolo sídliska, ktoré je obohnané vysokým plotom na ktorého konci je ostnatý drôt. Neskôr sa dozvedáme, že tam sú ževraj armádne byty.

109PENTX_48.jpg 109PENTX_49.jpg 109PENTX_50.jpg

Pomaly sa blížime k Azadi – Veži slobody, postavenej v roku 1971 pri príležitosti osláv 2500. výročia vzniku Perzskej ríše. Spravíme si niekoľko pamätných fotiek a ideme si sadnúť do trávy neďaleko.

109PENTX_56.JPG 109PENTX_62.jpg 109PENTX_72.jpg

Od rodinky, ktorá piknikuje kúsok od nás dostávame čaj a cukríky. Za nami sa nachádza letisko Mehrabad, kde každú chvíľu pristávajú a vzlietajú lietadlá a keďže sa nachádza nižšie od nás je na ne pekný výhľad.

Po tomto príjemnom oddychu sa vyberáme 3 kilometre peši naspäť na stanicu Azadi. Cestou sa zastavíme na nadchode a sme svedkami večernej dopravnej zápchy.

109PENTX_85.JPG 109PENTX_87.jpg 109PENTX_89.JPG 109PENTX_94.jpg 109PENTX_97.JPG 109PENTX_101.JPG 109PENTX_106.JPG 109PENTX_109.JPG 109PENTX_113.JPG

Odfotíme pár ľudí a pomaly na nás prichádza únava, tak sa vraciame na izbu.