Srbsko & Chorvátsko 2012

Deň 3 – Novi Sad, Vukovar a Osijek

29.4.2012

Dnes odchádzame. Tak po prebudení a obvyklej rutine prichádza balenie. Skočíme ešte do bistra na burek, dáme si krátku prechádzku zopár ulicami a vraciame sa po veci.

Novi Sad Novi Sad Novi Sad

Na pumpe tankujeme plnú nádrž lacného srbského benzínu a opúšťame Novi Sad. Cestou máme pár zastávok. Prvú v nejakej dedine v potravinách, lebo sme smädní a druhú na pumpe, ktorý je zrovna zatvorená.

O pár kilometrov je však ďalšia, našťastie otvorená, tak si kupujeme nejakú malinovku a kávu. A pár minút na to prichádzame na hranice. Srbské výstupné len formalita. Prechádzame cez most a prichádzame na chorvátske. Trvá to však tiež len chvíľu a sme v Chorvátsku. Hneď za hranicami je malé mestečko Ilok s takmer 7000 obyvateľmi, kde si robíme ďalšiu prestávku. Na kopci nad mestom je pekný kostol a zvyšky hradieb, na ktorých sa rozhodneme zjesť nejaké jedlo čo máme so sebou. Je tu pekný výhľad na Dunaj a Srbsko, tak sa človeku odtiaľto ani nechce odísť.

Ilok Ilok Ilok Ilok Ilok Ilok

Chceme však dnes ešte stihnúť Vukovar spolu s neďalekou farmou Ovčara, kde sa udial neslávny masaker, a cintorínom. Samozrejme chceme doraziť do Osijeku a ubytovať sa. Cestou do Vukovaru ma zastaví na kontrolu polícia, ale iba skontrolujú doklady. 5 kilometrov pred Vukovarom je odbočka na Ovčaru, čo bola kedysi farma, ktorá sa „preslávila“ tým, že tu bolo zmasakrovaných okolo 200 mužov z Vukovaru. Parkujeme pred spomienkovým domom a ideme sa pozrieť dnu.

Vukovar

Celá miestnosť je tmavá, po jej obvode sú v troch radoch pod sebou fotografie mužov, ktorí tu zahynuli, ktoré sa striedavo rozsvecujú a zhasínajú. V strede horí sviečka a okolo neho rotujú ich mená. V podlahe sú zaliate prázdne nábojnice, ktoré dokresľujú ťaživú atmosféru.

Vukovar Vukovar Vukovar

Cestou míňame niekoľko orajúcich traktorov až prichádzame k ďalšej odbočke tesne pred mestom – cintorín.

Vukovar

Tomu dominuje masívny pomník, za ktorým sú na oboch stranách desiatky bielych krížov.

Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar

Vraciame sa k autu a pokračujeme ďalej. Onedlho prichádzame k tabuli Vukovar, kde si spravím pár fotiek.

Vukovar

V meste máme prvú zastávku vodojem, na ktorom je dodnes vidieť jeho masívne poškodenie.

Vukovar Vukovar

Auto parkujeme neďaleko malého centra mesta pred obytným domom na ulici Nikole Andrica. Je to len pár metrov a sme na ulici Dr. Franje Tudmana, čo je v podstate už samotné centrum Vukovaru. Na mnohých domoch je stále vidieť stopy po streľbe.

Vukovar Vukovar Vukovar

Celkom by sa nám hodila zmenáreň, ale v nedeľu je to v takomto malom meste bez šance. Je tu malý prístav so zakotvenými loďami a člnmi, tak si tu na chvíľu sadneme na lavičku a oddychujeme na brehu Drávy.

Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar Vukovar

Prejdeme si ešte pár ulíc okolo centra z druhej strany a pomaly sa vraciame k autu.

Vukovar Vukovar

Cestou do Osijeku prechádzame cez dedinu Trpinja, kde je múzeum, ktoré je venované boju o rovnomennú ulicu. Rovnako sa prezýva aj pohrebisko tankov a jeden, ako monument stojí pred vstupom do múzea.

Vukovar

Podvečer prichádzame do Osijeku. Autom prichádzame až do barokovej pevnosti Tvrda, kde máme hostel a ktoré je separované od nového centra. Parkovať tu nemôžeme, tak ma Janka s vecami počká pred hostelom a ja idem nájsť niečo nablízku. Podarí sa mi zaparkovať nejakých 300 metrov vzdušnou čiarou cez hlavnú ulicu pri parku pred obytným domom. Prichádzam za Jankou, ubytovávame sa a zisťujeme, kde je otvorená zmenáreň, lebo sme hladní a smädní. Žiadny veľký úspech ale. Vraciame sa teda k autu a ideme skúsiť šťastie na autobusovú stanicu, ku ktorej nás dovedie navigácia. Stanica je pekná, veľká, moderná a nová, ale zmenáreň v jej vnútri bohužiaľ už hodinu zatvorená.

Osijek Osijek

Šťastie nemáme ani na vedľajšej vlakovej. Ideme sa teda skúsiť previezť niekam za mesto a nájsť nákupné centrum.

Osijek Osijek Osijek

To sa nám podarí a rovno sa tam zastavíme aj v potravinách a doplníme zásoby. Vraciame sa do mesta, parkujeme a ideme sa prejsť mestom.

Osijek

Za pomalého západu slnka sa vydávame po ulici kralja Zvonimira, ktorá je lemovaná z jednej strany parkami a z druhej obytnými domami poznačenými vojnou.

Osijek Osijek Osijek Osijek

Prechádzame na hlavnú ulicu Europska Avenija.

Osijek Osijek

Odtiaľto je to k Dunaju pár metrov. Popri ňom tu majú urobenú perfektnú promenádu s lavičkami, oddelenou cestou pre cyklistov a bližšie pri centre aj s reštauráciami.

Treba samozrejme podotknúť, že celé mesto je bicyklom naklonené, nie ako u nás. Všade sú tu cyklochodníky a obyvatelia ich aj náležite využívajú. Pri vode je plno ľudí, čo sa tu len tak prechádzajú.

Osijek Osijek Osijek Osijek

Tak si to tu prejdeme aj my a cez centrum sa vraciame do hostela.