Budapešť 2011

Deň 3 – Budapešť

11.8.2011

Náš posledný deň v Budapešti. Ráno vstávame skoro, aj napriek tomu, že domov chceme ísť až večer. Chceme toho ale ešte veľa stihnúť. Dávame si sprchu, raňajky a balíme sa. Musíme znova absolvovať 15 minútovú cestu pešo v tom teple s ruksakmi na pleciach, aby sme sa mohli odubytovať a nechať si ich v hlavnej budove hostela. Naše prvé kroky vedú k Maďarskému národnému múzeu. Pamiatky nachádzajúce sa v ňom pochádzajú aj z územia dnešného Slovenska.

Budapest Budapest

Uličkami prechádzame ďalej až sa dostávame na ulicu Dohány, kde sa nachádza Veľká synagóga. Patrí medzi najväčšie v Európe a celkovo je štvrtou najväčšou synagógou na svete.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Ďalej sa presúvame hlavnou cestou a prichádzame k Bazilike svätého Štefana. Aj napriek tomu, že oficiálne to vlastne bazilika nie je, ľudia ju tak nazývajú kvôli jej veľkosti. Je to najväčší kostol v Maďarsku, zmestí sa tu až 8 500 návštevníkov. Z jej veže je pekný výhľad na mesto.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Ďalšou pamiatkou, ktorú máme po ceste je opera, ktorá je postavená v neo-renesačnom štýle. Tu si nachádzame aj lavičku, ktorá je v tieni a chvíľku si tu oddýchneme, pretože vonku je naozaj teplo.

Budapest Budapest

Od opery sa pešo presúvame po Andrássyho ulici. Zastavujeme sa v potravinách a kupujeme si nejaké jedlo a vodu. V obchode sa nachádzajú aj automaty a my dostaneme chuť na kávu. Je to však len v maďarčine, tak skúšame náhodne. Prvý Romankov pokus dopadol tak, že sme do veľkého téglika dostali malú kávu. Ten môj bol už lepší. Takže máme tri kávy, ktoré si vypijeme vonku na ulici.

Pokračujeme ďalej po Andrássyho ulici až prichádzame k nášmu cieľu – Dom teroru. Jeho budova je zaujímavo riešená, pretože zo strechy je výklenok, v ktorom sa zrkadlovo nachádzajú písmena a keď svieti slnko tieň vytvára nádpis terror. Aj tu si kupujeme lístky za študentské ceny. Expozícia zahrňuje celú radu exponátov, fotografií či videozáznamov zamerajúcich sa na dve najtragickejšie obdobia a to nacizmus a komunizmus. Je tam toho strašne veľa, len škoda, že nemáme viac času, v tom múzeu by sme vedeli stráviť aj celý deň.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Tak ako sme si včera sľúbili, z múzea sa vyberáme k zámku Vajdahunyad, pozrieť si ho aj za svetla. Chvíľku si tu pri jazierku posedíme, oddýchneme a zastavíme sa aj na Námestí hrdinov.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Z Námestia hrdinov ideme na zastávku metra a vezieme sa až na zastávku Batthyány tér, kde čakáme na ďalšiu linku. Tu stretávame aj množstvo mladých ľudí, ktorí sú na festivale Sziget. Nastupujeme na ďalší spoj a vystupujeme na Szentélek tér. A mierime do Vaserelyho múzea. Victor Vasarely bol maďarský umelec, ktorého meno je neodmysliteľne späté s op-artom alebo optickým umením, povojnovým smerom, ktorý sa inšpiroval abstraktnými tvarmi medzivojnového konštruktivizmu, no svoj výtvarný jazyk obohatil o vynachádzavú prácu s iluzívnosťou ľudského videnia. Toľko Wikipédia.

Budapest Budapest Budapest Budapest

Cestou z múzea sa vezieme busom na ostrov Margitsziget – miesto zábavy a rekreácie. Kedysi to bol kráľovský poľovnícky revír. Je dlhý asi 2,5 km a široký zhruba 0,5 km. Je to najkrajší park hlavného mesta a naozaj dokonalé miesto na oddych.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Cez Margitin most sa vraciame pešo do mesta. Znova sa nám naskytá pohľad na parlament. Zastavujeme sa aj pri železničnej stanici Nyugati pályaudvar, ktorá je jedna z troch hlavných. Chvíľku ideme ešte pešo, pozeráme si mesto a nakoniec sa odvezieme k hostelu pre ruksaky.

Budapest Budapest Budapest

Z hostela odchádzame na stanicu Keleti a čakáme vlak. A tak sa končí náš prvý, krátky, miestami uponáhľaný výlet v Budapešti.