Budapešť 2011

Deň 2 – Budapešť

10.8.2011

Zobúdzame sa neskôr ako sme plánovali, trošku nás pobolieva hlava zo včerajšieho vínka. Dávame si sprchu a raňajky. To pomôže. Aspoň, že je leto a dni sú dlhé, tak nič nestratíme. Dnes chceme navštíviť Tropikárium a Memento park. Toť náš plán na dnes. Samozrejme chceme stihnúť toho viac, len sme si okrem týchto dvoch vecí neurčili čo. Veď počas dňa sa to vykryštalizuje. Keď sa konečne vytrepeme z izby vezieme sa metrom a vystupujeme na námestí Moszkva tér.

Budapest Budapest Budapest Budapest

Pozeráme do mapy ako ďalej a rozhodneme sa ísť električkou. Vystupujeme a hľadáme ďalšiu zastávku, aby sme sa dostali ku Tropikáriu. Trošku blúdime, nevieme nájsť zastávku, z ktorej nám má ísť autobus a je dosť teplo. Nakoniec nám jeden mladý chalan poradí, kde je naša zastávka a ako sa tam dostaneme.

Budapest Budapest

Cestujeme celkom dlho, kým sa tam dostaneme. Keďže som si predtým nejako extra nenaštudovala info o tomto „morskom svete“ zisťujem, že je súčasťou nákupného centra. Vstupné si kupujeme za polovičnú cenu vďaka isic karte. V Tropikáriu sa nachádza najväčšie morské akvárium v Strednej Európe, žraločie akvárium, kde si niekoľko žralokov svorne nažíva s rôznymi druhmi rýb. Pri tomto akváriu sa nachádza aj vyhradená časť, kde si pohodlne môžeme sadnúť a vychutnávať pohľad na kľudné „more v akváriu.“ Okrem tohto je tam aspoň 50 iných „menších“ akvárií a terárií. Nachádzame tu aj dažďový prales, v ktorom každú štvrťhodinu zahrmí a spustí sa dážď a blesky. Nachádzajú sa v ňom misisipské aligátory, ktoré sa ani raz nepohnú, kým na nich kukáme. Je tu naozaj čo pozerať, dokonca tu vidíme aj rôzne vtáky, opice, hady, chameleóny, korytnačky, pavúky, škorpióny a červy, ktoré sa tak „páčia“ Romanovi… jednoducho je tu toho veľa k videniu.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

V nákupnom centre ešte využívame wc a kupujeme si niečo na jedenie a pivečko k tomu. Sadáme si len tak von na obrubník, kde to zbaštíme a zároveň si kukneme cestu do Memento parku.

Budapest

Aj tu je cesta celkom dlhá. Keď vystupujeme z busu, musíme ešte kus prejsť, kým sa tam dostaneme. Dokonca sme sa ocitli pri tabuli, ktorá signalizuje, že tu začína Budapešť. Kupujeme si lístky taktiež za polovičnú cenu. Memento park alebo Park sôch je venovaný pamiatke na minulý režim. Nájdeme tu sochy Marxa, Engelsa, Lenina, vojakov červenej armády a kopec ďalších. Niektoré sú fakt obrovské. Čo je zaujímavé, nie je tu socha Stalina a to preto, lebo poslednú jeho sochu v revolúcii zbúrali v roku 1956. Zachovali sa však čižmy a tie sú teraz vystavené hneď pri vchode.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Osobne už začínam byť celkom unavená, tak si cestou z Memento parku kupujeme u tety, ktorá predáva zmrzlinu kávu a ideme znova absolvovať dlhú cestu späť do mesta. Zažili sme aj revízorov, ktorí boli na rozdiel od našich normálne označení a hlavne milí. Vystupujeme, už si nepamätám kde, a objavujeme čínsku reštiku, kde si pochutíme na dobrom teplom jedle. Plánujeme kam ďalej a rozhodli sme sa ísť sa pozrieť na Námestie hrdinov.

Budapest Budapest

Námestie hrdinov je známe najmä Pamätníkom milénia. Jeho jadrom je 36 metrov vysoký stĺp, na vrchole ktorého stojí postava archanjela Gabriela. Ten sa podľa legendy zjavil uhorskému kráľovi Štefanovi a ponúkol mu kráľovskú korunu. V polkruhovej kolonáde sa nachádzajú významné postavy maďarskej histórie na čele s uhorským kráľom Štefanom. Na námestí je celkom čulý ruch a my sa škriabeme na pamätník, ja s tým mám trochu problém a len tak si tam sedíme. Keď sa zotmie Romanko si spraví ešte nejaké nočné fotky. Musím však podotknúť, že nielen toto námestie, ale aj celá Budapešť je krásne vysvietená, čo dodáva mestu večer ešte väčšie čaro.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Keďže v sebe nachádzame ešte sily ísť ďalej vydávame sa z námestia len tak kam nás nohy povedú a prichádzame až ku zámku Vajdahunyad, ktorý sa nachádza v parku Városliget. Pri ňom sa mi tiež zdalo akoby bol vystrihnutý z rozprávky. Pred zámkom je umelo vybudované jazierko s požičovňou lodí. V zime sa tam zase dá korčuľovať. Ale to nie je všetko. V jazierku sú umiestnené aj rôzne výtvarné kúsky, napr. v strede lavička s lampou či potápajúci dom. To miesto je čarovné. Ideme sa ešte prejsť bližšie k hradu, kde počujeme nejakú áriu, ale zisťujeme, že je to pre uzavretú spoločnosť, tak sa zhodneme na tom, že ideme do hostela, ale zajtra sa tu ešte musíme vrátiť za svetla.

Budapest Budapest

Ideme na najbližšiu zastávku metra a vystupujeme pri Reťazovom moste. Spravíme niekoľko nočných fotiek (medzi nimi aj našu prvú spoločnú) a v potravinách nakupujeme raňajky a pivečko na večer. Znova cesta metrom, niečo peši a sme na izbe. Večer trávime slovensky, popíjaním pivka.