Berlín 2014

Deň 2 – Berlín

30.8.2014

Predpovede počasia sa uplynulé dni menili pomaly každú hodinu, vždy ukazujúc dážď na iný deň, ale ráno to vyzerá, že dnes sa nám, našťastie, vyhne. Zobudíme sa niečo po ôsmej a rovno ideme dole na raňajky. Výber je bohatý, najeme sa do sýta a nakoniec si ešte dáme kávu, bez ktorej si deň už ani neviem predstaviť.

Po raňajkách sa vraciame na izbu, kde sa pobalíme a na recepcií sa odhlásime a necháme si odložiť ruksaky. Od hotela máme neďaleko Checkpoint Charlie, ktorý je našou prvou dnešnou zastávkou. Prejdeme jednu ulicu a už sme na Friedrichstraße.

k8-0025.JPG k8-0026.JPG k8-0027.JPG k8-0029.JPG k8-0030.JPG

Checkpoint máme po pár metroch na dohľad aj vďaka masám turistov, ktorí sa okolo neho motajú. V časoch západného a východného Berlína to bol hraničný priechod, ktorý spájal americký a sovietsky sektor mesta a patril k najznámejším priechodom rozdeleného Berlína. Dnešný priechod je už iba replika postavená podľa pôvodných plánov a fotografií a zároveň zárobková činnosť, vďaka spoplatneným fotkám s „vojakmi“ v amerických uniformách.

k8-0032.JPG k8-0034.JPG k8-0035.JPG

Od checkpointu sa po Leipziger Straße dostávame opäť na Potsdamer Platz a k Židovskému pamätníku, v ktorom sa chvíľu poprechádzame.

k8-0039.JPG k8-0040.JPG k8-0041.JPG k8-0044.JPG k8-0046.JPG k8-0047.JPG k8-0049.JPG

Ako včera, aj teraz od pamätníku pokračujeme k Brandenburskej bráne, kde je našťastie o niečo menej ľudí ako večer. Vyberáme sa na východ po bulvári Unter den Linden, ktorý je momentálne rozkopaný kvôli výstavbe metra. Nachvíľu sa zastavíme pred budovou filozofickej fakulty Humboldtovej univerzity, kde je malý trh s použitými knihami a za 2€ si kupujeme sprievodcu Moskvy od Rough Guides.

k8-0051.JPG k8-0055.JPG k8-0056.JPG k8-0058.JPG k8-0059.JPG

Hneď vedľa je budova Neue Wache od Karla Friedricha Schinkela, ktorá je príkladom nemeckej neoklasicistickej architektúry. Vo vnútri sa dnes nachádza socha „Matka a jej mŕtvy syn“ od sochárky Käthe Kollwitz. Nad sochou je kruhový otvor a tak je socha vystavená dažďu, snehu a mrazu, ktoré symbolizujú utrpenie civilistov počas druhej svetovej vojny.

k8-0060.JPG k8-0061.JPG k8-0062.JPG

Ešte skôr ako prejdeme cez most, si narýchlo pozrieme ďalší malý trh, tentokrát so všetkým možným a kúpime si domov jednu magnetku. Berlínsku katedrálu máme na dosah a rovno sa pripojíme k ostatným, ktorí oddychujú na trávniku pred ňou a dáme si tu prestávku. Je vysoká 114 metrov, bohate vyzdobená sliezkym granitom a postavili ju v rokoch 1894 až 1905. Počas vojny bola zničená, tak sa v rokoch 1975 až 1993 podrobila rozsiahlej rekonštrukcii a po jej skončení bola znova vysvetená.

k8-0063.JPG k8-0066.JPG k8-0067.JPG k8-0068.JPG k8-0071.JPG k8-0073.JPG

Keď sme už dostatočne oddýchnutí, tak sa vyberáme popri egyptskom múzeu na druhú stranu rieky Spree a po hlavnej ulici Karl-Liebknecht, kde kupujem v zľave ešte jednu magnetku na chladničku do práce, sa dostávame až na Alexanderplatz, ktorý je preplnený ľudmi. Prejdeme sa k svetovým hodinám, kde už je ľudí poredšie, aj keď stále dostatok.

k8-0076.JPG k8-0077.JPG k8-0078.JPG k8-0079.JPG k8-0082.JPG k8-0084.JPG k8-0085.JPG k8-0086.JPG k8-0089.JPG k8-0091.JPG k8-0095.JPG k8-0097.JPG

A tu, práve vo chvíli, keď chcem na hodinách po druhýkrát na expozícií zvýšenej o 0.3 odfotiť nápis Pressburg sa po domačknutí spúšte zrazu nič nestane. Po chvíli zisťujem závadu – nesklápa sa zrkadlo. To znamená, že foťák na tomto výlete dofotil a ak nebude oprava rentabilná, tak dofotil navždy.

Toto je celkom nemilá skutočnosť, nakoľko pred sebou máme ešte jeden a pol dňa a ja som si nevzal nič do zálohy. Sadneme si na lavičku a chvíľu romýšlame ako ďalej. Na Alexanderplatz je celkom veľký obchod s elektronikou Saturn, tak sa tam ideme pozrieť, či buď nemajú nejaký lacný kompakt alebo Pentak K5, ktorý som chcel už dávnejšie. Ani jedna z týchto možností s neukáže bohužial ako reálna. Najlacnejší kompakt je za takmer 70€, čo sa mi jednorazovo kupovať neoplatí, navyše by ani nebol nabitý. K5 rovnako nemajú, tak nám nezostáva nič iné, ako sa zmieriť s tým, že zvyšok výletu dofotím na moj dosluhujúci a nepredvídateľne sa chovajúci HTC Wildfire S. Vedľa si všimneme ešte Media Markt, tak sa skočíme pozrieť aj tam, ale ani tu nepochodíme. Vchádzame teda do metra a ideme si z hotela vyzdvihnúť ruksaky a ubytovať sa v našom druhom hoteli Citadines Kurfuerstendamm Berlin, ktorý sa nachádza na Olivaer Platz, hneď vedľa ulice Kurfuerstendamm, čo je asi hlavná nákupná ulica v Berlíne a v časoch západného Berlína bola jeho centrom. Metrom sa vezieme na stanicu Möckernbrücke, od ktorej to máme do Holiday Inn necelý kilometer.

IMAG0783 IMAG0784 IMAG0786 IMAG0789 IMAG0790 IMAG0791

Berieme ruksaky a rovnakou cestou sa vraciame na stanicu. Stanicu obsluhujú dve linky, čomu ale nevenujeme pozornosť, preto nastúpime do nesprávneho vlaku a namiesto jedného prestupu nás tak čakajú dva. Z linky U1 prestupujeme na U9 a z tej na stanici Berliner Straße konečne na U7 a vezieme sa 4 zastávky na Adenauer Platz, kde vystupujeme. K hotelu Citadines Kurfürstendamm Berlin Aparthotel je to 600 metrov tichou uličkou s peknými obytnými domami.

Keď dorazíme do hotela a poviem svoje meno, tak nám recepčný povie, že sme veľmi šťastní ľudia, lebo hotel je overbooknuty a nemajú pre nás izbu. Čiže nám poskytujú náhradné ubytovanie a tým je Swissôtel Berlin, čo je 5* hotel na rovnakej ulici, ale bližšie k centru. Na recepcií platíme len mestskú taxu 2€ ako v Holiday Inn a zatiaľ čo nám recepčný volá taxík, my si dávame kávu a sme príjemne prekvapení.

Taxík prichádza asi o 10 minút, recepčný dáva taxikárovi pokyny a už sa aj vezieme. Po pár minútach vystupujeme pred hotelom a preskleným výťahom sa vyvezieme na recepciu, kde sa ubytovávame. Dostávame izbu na 7. poschodí a informácie o raňajkách a saune, ktorá je k dispozícií. Izba je naozaj pekná, tak máme aspoň trochu štastia v nešťastí.

IMAG0799 IMAG0800 IMAG0802 IMAG0804

Zložíme si veci a ideme ešte von pokým je aspoň nejaké svetlo. Z hotela sa nachvíľu zastavíme v C&A, kde si Janka kupuje plavky vo výpredaji a nejaké slnečné okuliare.

IMAG0818 IMAG0819 IMAG0821 IMAG0822

Prejdeme sa pozrieť k Bahnhof ZOO, teda k vlakovej stanici susediacej so ZOO. V časoch rozdeleného Berlína bola stanica najdôležitejšia v západnej časti, aj keď má len dve nástupištia. Nechválne známa je aj ako stredisko obchodu s drogami a to aj vďaka románu My deti zo stanice ZOO.

IMAG0823 IMAG0828 IMAG0829 IMAG0830

Po prehliadke stanice pokračujeme po Budapester Straße na Breitscheidplatz a pomaly sa už začína stmievať. Sme hladní a smädní. O trochu ďalej teda zabáčame na Nürnberger Straße, kde si v potravinách kupujeme kolu na osvieženie. Rozhodujeme sa odviezť sa metrom späť na Bahnhof ZOO, kde bolo plno stánkov a možností najesť sa.

IMAG0841 IMAG0842 IMAG0843 IMAG0844 IMAG0845

Nakoniec večeriame čínske rezance zo stánku pri stanici. V neďalekom supermarkete si ešte kúpime na izbu víno a vraciame sa na hotel. Dáme si saunu a večer zakončíme spomínaným vínom, ktoré sa nám zatiaľ chladilo na izbe v minibare.