Estónsko, Lotyšsko, Litva 2012

Deň 15 – Vilnius

10.8.2012

Predpoveď na dnešný deň nie je nič extra, striedavo dážď a slnečno, čo znamená, chvíľu zima, potom zas chvíľu teplo, ale čo už, počasie si človek nevyberie. Ráno ideme z hostela rovno smer staré mesto po ulici Aušros Vartu.

Jedná krásna budova strieda druhú, aj preto je celé staré centrum Vilniusu zapísane vo svetovom dedičstve UNESCO.

IMGP9238.jpg IMGP9243.jpg

Pomalým krokom sa dostávame ku kostolu Sv. Kazimíra, ktorý bol prvým predstaviteľom baroka vo Vilniuse a patrí k jedným z najvýznamnejších v meste. Pozrieme sa aj dnu.

IMGP9245.jpg IMGP9248.jpg

Odtiaľ pokračujeme hlavným námestím okolo budovy mestskej radnice na najznámejšiu pešiu ulicu v meste – Pilies gatvé.

IMGP9252.jpg IMGP9253.JPG

Prechádzame okolo pravoslávneho kostola až sa dostávame na ulicu Pilies, v čom nás nepochybne utvrdzuje množstvo obchodov so suvenírmi a reštaurácií s menu v angličtine.

IMGP9257.JPG IMGP9268.jpg IMGP9269.JPG

To nie je nič pre nás tak pokračujeme ďalej až s pred nami vynorí pýcha mesta – snehobiela rímsko-katolícka Vilniuská katedrála.

IMGP9270.jpg IMGP9272.jpg IMGP9280.jpg IMGP9283.JPG IMGP9290.jpg IMGP9291.JPG

Hneď sa katedrálou na kopci sa nachádza veža Gediminas, jediná stavba z horného zámku, ktorá stále stojí. Na kopec sa dá dostať pozemnou lanovkou, ktorú sa vyberieme nájsť. Prechádzame okolo národného múzea až prídeme k rieke Vilnia.

IMGP9300.JPG IMGP9306.JPG IMGP9307.JPG IMGP9310.JPG IMGP9311.JPG

Práve začína opäť pršať, čo je jasné znamenie nájsť lanovku čím skôr. Kým však k nej prídeme je po daždi a opäť svieti silné slnko, takže v mikine mi je zas teplo. Takto sa to bude opakovať celý deň. Lanovku nájdeme, zaplatíme si lístok a už sa vezieme.

IMGP9313.jpg IMGP9315.jpg

Zhora je perfektný výhľad na celé mesto, tak sa tu nejaký čas zdržíme.

IMGP9317.JPG IMGP9318.JPG IMGP9319.JPG IMGP9323.JPG

Lanovkou sa vezieme dole a uličkami starého mesta prichádzame k nádhernému chrámu Sv. Anny, kde sa schyľuje pravdepodobne k svadbe. Neviem, nechcelo sa nám čakať.

IMGP9345.JPG IMGP9351.JPG IMGP9354.JPG

Nechce sa nám zase ísť po sprofanovanej Pilies gatvé, tak si to šinieme rôznymi bočnými ulicami.

IMGP9364.JPG IMGP9365.JPG IMGP9369.JPG

Vyjdeme na hlavnom námestí a spustí sa dážď, tak zalezieme pod najbližší výklenok a čakáme. Keď dážď ako tak ustane pokračujeme po Rudninku gatvé, kde sa rozprší znova, ale 10x tak intenzívnejšie.

IMGP9374.JPG IMGP9378.JPG IMGP9383.JPG

To trvá dobrých 20 minút a my sme uväznení vo vjazde do nejakého dvora presne oproti chrámu všetkých svätých. Keď konečne prestane pršať môžeme pokračovať. Prichádzame na rovnomennú ulicu, po ktorej pokračujeme k neďalekej mestskej tržnici.

IMGP9385.JPG IMGP9387.jpg IMGP9390.JPG

Je tu plno obchodov, od zeleniny, cez mäso a oblečenie až po domáce potreby.

IMGP9391.JPG IMGP9393.JPG IMGP9395.JPG

V jednom z obchodov si Janka kúpi šatku. Pri tržnici sú aj malé potraviny, ale nič nám nejak nepadlo do oka, čo by bolo vhodné na obed a navyše v tomto počasí by sme nepohrdli teplým obedom. Máme šťastie, presne oproti tržnici je bistro, kde varia perfektné domáce jedlá za pár korún, a ako bonus tu je staršia slušne oblečená dáma obracajúca do seba poldecáky. Najeme sa, dáme si pivečko a môžeme pokračovať v objavovaní mesta.

Dostávame sa ku hlavnej stanici, kde hľadáme záchod, v spomínanom bistre bol mimo prevádzky.

IMGP9404.JPG IMGP9409.jpg IMGP9414.JPG

Od stanice si to strihneme späť na hlavné námestie, tento krát však nepokračuje smerom dole k Pilies, ale ideme na Vokiečiu gatvé.

IMGP9419.JPG IMGP9421.JPG IMGP9427.JPG

Prechádzame okolo kostola Sv. Kataríny, pred ktorým púšťajú na plátno Freddie Mercury Tribute Concert, až sa dostávame na Gedimino prospektas, širokú hlavnú ulicu, kde si dávame v McDonalde kávu (rozpočet je už skoro vyčerpaný, tak si nemôžme dovoliť risk anonymnej kaviarne).

IMGP9436.jpg IMGP9437.JPG IMGP9441.jpg IMGP9443.JPG

Po tejto chvíľke oddychu na „terase“ sa pomaly vraciame ku katedrále, kde táto ulica končí. Na námestí sa ešte nejaký čas zdržíme.

IMGP9446.jpg IMGP9453.JPG IMGP9457.jpg IMGP9463.JPG IMGP9468.jpg IMGP9475.JPG

Je už niečo po ôsmej, tak sa rozhodujeme pomaly sa vrátiť do hostela a vyzdvihnúť si ruksaky. Lietadlo nám letí ráno o šiestej a zhodli sme sa že na tých pár hodín nemá zmysel platiť si ďalšiu noc. Okolo impozantnej Vilniuskej univerzity sa spolu so zapadajúcim slnkom teda vraciame, berieme batohy a smerujeme pred hlavnú vlakovú stanicu, odkiaľ by nám mal ísť autobus na letisko.

IMGP9489.jpg IMGP9493.jpg

Kým príde, úplne sa zotmie a nás čaká už tretia noc na tomto výlete mimo postele. Na letisku našťastie majú prívetivé lavičky bez opierok na ruky, takže sa tu bude dať aspoň trochu natiahnuť.

Unavení ešte nie sme, tak spolu so zvyškom čakajúcich pozeráme live prenos z olympijských hier.