Ukrajina 2013

Deň 14 – Kyjev

9.5.2013

Noc bola tentokrát krátka, trasu medzi Dnepropetrovskom a Kyjevom zvládol vlak za necelých sedem hodín, čiže sme toho veľa nenaspali. Náladu nám však hneď zlepší slnečné skoré ráno. Hostel máme celkom blízko Chreščatyku, ale nie zas tak blízko, aby sme sa v začínajúcom spaľujúcom teple presúvali až z neho peši. Vezieme sa teda metrom na Chreščatyk, kde prestupujeme na modrú linku a pokračujeme jednu zástavku na Plošču Ľva Tolstoho. Výjdeme eskalátorom, opúšťame metro a prechádzame do podchodu. Nikde nikoho, na zemi zopár odpadkov, ktoré jemný prievan presúva sem a tam a do toho tóny smutnej balady Bryana Adamsa. Neopakovateľná chvíľa. K hostelu je to ešte skoro kilometer, čo nie je ďaleko, ale kým tam prídeme sme od ruksakov celí spotení.

kiev-0115.JPG kiev-0116.JPG kiev-0117.JPG kiev-0118.JPG

Je ešte príliš skoro na ubytovanie sa. Izby nie sú pripravené, tak si v hosteli iba nechávame ruksaky a ideme takto neumytí do mesta. Peši prechádzame okolo Olympijského štadióna, až prichádzame k zástavke metra Palác Športu. Vezieme sa na zastávku Zlaté vráta resp. Zlatá brána. Tá leží pri rovnomennej pevnosti, ktorá kedysi slúžila ako jedno z obranných opevnení mesta voči Turkom. Na pohodlných lavičkách v tieni stromov si premyslíme kam sa vyberieme. Rozhodujeme sa navštíviť neďaleké Sofijské námestie, na ktorom sa nachádza Chrám svätej Sofie.

kiev-0119.JPG kiev-0120.JPG kiev-0122.JPG kiev-0123.JPG kiev-0124.JPG kiev-0125.JPG kiev-0126.JPG kiev-0127.JPG kiev-0128.JPG

Je neskutočné teplo, slnko ostro svieti, dlažba je svetlá, tak mám problém vôbec vidieť kam idem. Na dohľad máme Chrám svätého Michala, ale zabáčame ešte skôr ako k nemu prídeme na ulicu Žytomyrska, ktorá nás dovedie na Majdan Nezaležanosti, kde už je kopa ľudí a prípravy na pochod Chreščatykom vrcholia. Na veľkom pódiu vystupujú rôzni interperti a celý Chreščatyk je lemovaný zástupom policajtov, ktorí na vozovku nikoho nepustia.

kiev-0129.JPG kiev-0130.JPG kiev-0131.JPG kiev-0132.JPG kiev-0133.JPG kiev-0134.JPG kiev-0135.JPG kiev-0137.JPG

Podchodom prejdeme na druhú stranu a onedlho to začína. Najprv hlúčik reportérov cvakajúcich zábery a potom vlna ľudí nesúcich transparenty, vlajky alebo fotky svojich blízkych, ktorí sa tejto chvíle už nedožili. Tí ktorí áno, sa tu buď v uniforme, alebo aspoň s vyznamenaniami zúčastňujú tiež.

kiev-0139.JPG kiev-0140.JPG kiev-0141.JPG kiev-0142.JPG kiev-0145.JPG kiev-0146.JPG kiev-0147.JPG

Príde čas, po ktorom sa môžeme ubytovať, tak odchádzame do hostela. Ubytovávame sa v izbe a po vyše 24 hodinách si konečne dávame sprchu. Tu treba povedať, že sme urobili chybu a nepočkali ešte, lebo keď sa na Chreščatyk vrátime, je už po sprievode. Poučenie do budúcna. V stánku si kupujeme pivko, ale na Ukrajine je už pitie alkoholu na verejnosti zakázané, tak si vyjdeme na menšiu terasu, ktorá je presne oproti ulici Prorizna a sledujúc ľudí popíjame pivečko a oddychujeme. Nejako nás zmohla únava, nechce sa nám vyvíjať nijakú aktivitu, tak sa zvyšok poobedia len túlame po Chreščatyku a jeho okolí.

kiev-0148.JPG kiev-0149.JPG kiev-0150.JPG kiev-0152.JPG kiev-0154.JPG kiev-0156.JPG kiev-0158.JPG kiev-0161.JPG kiev-0164.JPG kiev-0167.JPG kiev-0168.JPG kiev-0171.JPG kiev-0172.JPG kiev-0173.JPG kiev-0174.JPG kiev-0175.JPG kiev-0176.JPG kiev-0177.JPG kiev-0178.JPG kiev-0182.JPG

Keď zapadnú posledné neskoré lúče slnka, vraciame sa do hostela. Chvíľu tu pobudneme a s pomalým príchodom tmy spolu so statívom vyrážame. Chreščatyk je plní ľudí, tak ako je zvykom. Zaujímame strategické miesto na terase, kde si spravím nejaké zábery. Čas si vypĺňame ďalším pivkom 🙂

kiev-0186.JPG kiev-0188.JPG kiev-0189.JPG kiev-0190.JPG kiev-0191.JPG

Dopijeme, posúvame sa ďalej a keď sme asi na pol ceste k Majdanu spustí sa dlhý ohňostroj. Keď skončí chceme pokračovať ďalej na Majdan, ale vidíme, že teraz to nemá zmysel. Valí sa odtiaľ neskutočné množstvo ľudí a trvá to dobrých 10-15 minút kým to ustane a my môžeme ísť. Spravím si niekoľko fotiek už prázdneho Majdanu a ešte sa vyberieme k neďalekému pamätníku rusko-ukrajinského priateľstva. Vďaka kolotočom je tu celkom živo a kým sa na vyhliadke uvoľní miesto, aby som si tam mohol položiť statív, tak si chvíľu počkáme. Aj toho  sa však dočkáme a cestou späť si ešte na večeru kupujeme lacný falafel.

kiev-0192.JPG kiev-0193.JPG kiev-0194.JPG kiev-0195.JPG kiev-0197.JPG kiev-0198.JPG kiev-0199.JPG