Balkán 2009

Deň 13 – Skopje

11.7.2009

Plán aspoň trochu sa v autobuse vyspať sa ukazuje ako veľmi nereálny. Niečo po pol tretej prichádzame na hranice. Po šaškárni s vyberaním všetkej batožiny nás Bulhari konečne púšťajú. Na macedónskej strane vystupovať našťastie nemusíme. Do Skopje prichádzame skoro hodinu pred plánovaným príchodom. Podľa malej mapky, ktorú som si vytlačil ešte doma sa vyberáme po vyľudnenom meste hľadať hotel. Prechádzame rieku Vardar a podľa mapy odbáčame na tretej ulici doprava. Je asi pol piatej, ulici sa ktorej sa nachádzame a na ktorej by sa mal nachádzať aj náš hotel je široká s pásom zelene a stromov uprostred a veľmi slabo osvetlená. Nie sú na nej žiadne obytné domy, iba nejaké budovy.

Keď prechádzame okolo jednej z nich, rozšteká sa na nás nejaký agresívny zmutovaný pes. Kľudne pokračujeme, veď snáď vidí, že ideme preč a ukľudní sa. Pes sa však približuje na 3 metre k nám, krúži okolo nás a šteká stále agresívnejšie. Navyše sa k nám od ďalšej budovy začína približovať ďalší. Prestáva nám byť všetko jedno a pýtam sa Zuzky čí má pri sebe nôž. Odpovie, že ho má niekde v ruksaku zbalený :). Keď už to začína vyzerať naozaj nebezpečne zjaví sa pred nami zrazu osvetlený nápis Hotel. Zrýchlime a šťastne za sebou zatvárame dvere. Ubytovávame sa za prehnaných 37 EUR na noc a o pol šiestej zaspávame. Nad ránom nás ešte budí nejaký dvojplošník, ktorý nad mestom pravdepodobne nacvičuje nejakú akrobaciu, ale po chvíli zaspávame a spíme až do jedenástej.

Zatiaľ čo Zuzka zostáva na izbe, ja sa vyberám nájsť v okolí nejakú zmenáreň. Pýtam sa ľudí na autobusovej zástavke a tí ma posielajú až do centra. Nemám na výber a idem smerom k hotelu Holiday Inn. Keď prejdem cez most a okolo hotela, natrafím na nákupné centrum, v ktorom mením 150 EUR. V stánku pri moste kupujem vodu a keď sa chystám odísť spustí sa masívny dážď. Po 15 minútach sa intenzita trochu zníži a usudzujem, že lepšie to už nebude. Vraciam sa teda do hotela, do ktorého dorazím s úplne mokrými vecami, vrátane jedinej mikiny ktorú tu mám. V kuchynke si robíme kávu a čaj a študujem mapu mesta z jedného prospektu.

DSCF9361.JPG DSCF9365.JPG

Z hotela sa poberáme na stanicu kúpiť lístky do Tirany na zajtra večer.

DSCF9367.JPG DSCF9372.JPG DSCF9375.JPG DSCF9379.JPG DSCF9383.JPG DSCF9384.JPG

V stánku na stanici si dávame na obed dva obrovské burgery za 180 Denarov (1 EURO = 61 Denarov). Podarí sa nám zohnať lístky, ich cena je však prehnaných 40 EUR. Zo stanice sa po Bulváre K.J. Pitu a Bulváre Kočo Račan dostávame na ulicu 11 Oktomuri, z ktorej zabáčame smerom k mnou už navštívenému nákupnému centru.

DSCF9396.JPG DSCF9399.JPG DSCF9401.JPG DSCF9409.JPG

Začína vychádzať slnko a v dlhých nohaviciach je nám teplo, tak sa vraciame do hotela prezliecť sa. Z hotela sa po Bulváre Krste Misirkova dostávame ku Clock Tower.

DSCF9410.JPG DSCF9411.JPG DSCF9416.JPG DSCF9419.JPG DSCF9421.JPG

Na druhej strane cesty si na mestskom trhu kupujeme banány a túlame sa uličkami starého centra mesta.

DSCF9429.JPG DSCF9431.JPG DSCF9435.JPG DSCF9436.JPG DSCF9441.JPG

Pred Stone Bridge si Zuzku odchytáva neodbytný leštič topánok (najprv zadarmo, potom 2 eurá :)), ktorý pozná Artmediu aj Žilinu. Cez Stone Bridge sa dostávame na Ploštadi Makedonija, nové centrum mesta a hlavné námestie.

DSCF9449.JPG DSCF9452.JPG

Pešou zónou sa dostávame až k mestskému múzeu, bývalej vlakovej stanici, na ktorej v roku 1963 zastavili po zemetrasení hodiny.

DSCF9460.JPG DSCF9462.JPG DSCF9465.JPG DSCF9470.JPG

V malých potravinách oproti múzeu si chceme kúpiť pivo, ale žiadne nemajú. Pýtame sa teda sympatickej rockovej predavačky, kde sa kúpiť dá a po jej rade sa vyberáme hľadať dva obchody v okolí. Ani keď obídeme celý blok, tak sa nám nedarí ich nájsť.

V nákupnom stredisku nakoniec nájdeme potraviny, ale bohužiaľ alkohol sa predáva iba od 6:00 do 19:00 a aj napriek tomu, že v momente keď sme boli pri pive bolo iba 18:58, máme smolu. Dávame si teda aspoň jedno malé ako náplasť v reštaurácií na nábreží a vraciame sa do hotela.

Večer ideme spraviť zopár nočných záberov Stone Bridge, Ploštadi Makedonija a mestského múzea.