SAE & Omán 2015

Deň 12 – Abu Dhabi

6.5.2015

Na parkovisko v noci asi nikto neprišiel, teda aspoň o tom neviem. Párkrát som sa síce zobudil, ale to je bežné, keď spím vonku. Budím sa chvíľu pred svitaním, ktoré tu nastáva o niečo neskôr ako v Ománe z pochopiteľných dôvodov. Janka je už hore. Vraj sa tu pár áut v noci otočilo. Pobalíme veci a na lavičke si pozrieme svitanie. Do Abu Dhabi chceme ísť cestou, ktorá je paralelne s diaľnicou, len južnejšie. Predpokladám, že ide cez púšť, ale to by najprv v Sygic navigácií musela byť. Štartujeme Hondu a schádzame z Jebel Hafeet dole na predmestie. Sú to tu samé kruhové objazdy. Snažím sa nejak trafiť tú cestu, ale je to márne. Ideme teda smeron na diaľnicu a pred nami je cca 170 km. Dokonca poprchá! To by sme tu naozaj nečakali. Dáme si krátku prestávku na pumpe, kde si dávame kávu z automatu.

IMGP8819.JPG IMGP8822.JPG

Cestu lemujú pieskové duny, ale pomaly každá odbočka z diaľnice vedie k farmám a tie sú oplotené. Na jednej odbočke to vyskúšame, ale duny sú nič moc a nesvieti ani ranné slnko, takže ani fotky by neboli pekné. Otáčame to teda naspäť. Ako sa blížime k Abu Dhabi lepší sa aj počasie. Tá malá nádej, že dnes nebude tak pražiť sa rozplývala. V meste sme pred ôsmou. Navigáciu nastavujem na Sheikh Zayed Grand Mosque. Presne o ôsmej zastavujeme pred jedným z jej vchodov, ale strážnik nás posiela k inému a vraví, že otvorená je až od deviatej. Máme teda hodinu času. Tak sa ideme na chvíľu pozrieť do mesta. Celú pol hodinu nám trvá prepracovať sa cez mesto k pobrežiu. Potrebujeme niekde zameniť 10 eur, aby sme mali na depozit za abayu, ktorú si na návštevu mešity Janka musí obliecť. Nakoniec parkujeme na ulici niekde neďaleko pobrežia. Ideme sa aspoň trochu prejsť a urobiť si malý okruh ulicami. Dáme si aj džús z čerstvých pomarančov, ktorý je na toto teplo ideálny. Ako sa už vraciame k autu nájdeme aj zmenáreň. Peniaze sú, tak môžeme vyraziť.

IMGP8827.JPG IMGP8830.JPG IMGP8833.JPG IMGP8835.JPG IMGP8837.JPG IMGP8839.JPG IMGP8840.JPG IMGP8842.JPG IMGP8847.JPG IMGP8850.JPG IMGP8855.JPG IMGP8857.JPG IMGP8872.JPG IMGP8875.JPG

Vraciame sa cez celé mesto naspäť k mešite. Musíme ju takmer celú obísť, kým sa dostaneme k vstupu pre návštevníkov. Podzemné garáže sú len pre taxíky, tak to rovnako ako ostatní nešťastníci musíme odstaviť na nekryté parkovisko. V aute sa ešte prezliekame do dlhých nohavíc. Slnko už pekne pečie. Cez podzemné garáže sa ide na miesto, kde sa ženám požičiava abuya. Treba k tomu identifikačnú kartu (občiansky) a 50 AED ako zálohu. Po stenách sú upozornenia, že pasy neprijímajú. My tu ale nič iné nemáme. Nakoniec pas nebol problém a ani tú zálohu po Janke nechceli. Musela len vypísať jedno tlačivo s údajmi, ktoré sa ešte pri vrátení abaye podpisuje. Požičiavajú tu tiež aj abayu pre pánov, v prípade, že majú oblečené krátke nohavice. Muži dostávajú biele a ženy čierne. OK, sme pripravení, tak si teda ten Tádž Mahál 21. storočia ideme pozrieť.

IMGP8877.JPG IMGP8878.JPG

Na výstavbe tejto mešity, ktorá trvala 11 rokov sa podieľalo viac ako 20 krajín a celkové náklady presiahli pol miliardy dolárov. Šejk Zayed bin Sultan Al Nahyan sa však jej dokončenia nedožil. Jej súčasťou je mauzóleum, kde je pochovaný a u jeho hrobu sa neustále striedajú veriaci, ktorí mu čítajú z Koránu a to bez prestávky 24 hodín denne, 7 dni v týždni, po celý rok. Do samotnej mešity sa zmestí až 40 000 veriacich, čo je dvojnásobný počet, ako do tej v Muscate. Ako som už spomínal, v mešite sultána Qabooas bin Said al Saida v Muscate je druhý najväčší koberec na svete. A kde je najväčší? Práve tu. Má cez 5 000 metrov štvorcových a 1 300 iránskych žien ho vyrábalo 2 roky. Tkaný je z bavlny a ovčej vlny, ktorá pochádza z Nového Zélandu. Má cez dve miliardy uzlov a váži úctyhodných 47 ton. To, ale nie je všetko. Je tu tiež najväčší luster na svete, vážiaci 12 ton, celá mešita je obložená tým najbelším mramorom z Talianska a Grécka a steny sú zdobené perleťou, polodrahokamanmi a zlatom. Nie je sa potom prečo čudovať, že mešita sa v roku 2014, umiestnila podľa TripAdvisoru na druhom mieste v zozname najväčších svetových atrakcií.

IMGP8879.JPG IMGP8880.JPG IMGP8887.JPG IMGP8889.JPG IMGP8894.JPG IMGP8897.JPG IMGP8901.JPG IMGP8903.JPG IMGP8904.JPG IMGP8906.JPG IMGP8907.JPG IMGP8922.JPG IMGP8927.JPG IMGP8930.JPG IMGP8949.JPG IMGP8958.JPG IMGP8962.JPG

Po prehliadke Janka vracia abayu a môžeme sa vrátiť k autu, v ktorom máme zasa saunu. Prezliekam sa ešte do kraťasov. Po obede to už máme v pláne poňať oddychovo. Hotel máme objednaný priamo na letisku. Premier Inn Abu Dhabi International Airport. Jedna noc za 254 AED + taxy. Dokopy je to 75 eur bez raňajok. Výhodou však je, že je spojený s terminálom 3, z ktorého zajtra letíme a auto sa vracia hneď vedľa hotela. Ďalším plusom je bazén na streche. Na pumpe ešte tankujeme plnú nádrž za nejakých cca 11 eur v prepočte, čo je o niečo viac ako v Ománe. Auto dáme tiež v rámci slušnosti umyť, aj keď to asi nie je nevyhnutné. Na pumpe je aj fast food a keďže nepredpokladáme, že na letisku bude niečo iné, obedujeme tu.

IMGP8963.JPGIMAG1267

Nasleduje presun do hotela, kde sa ubytovávame. Keď si nanosíme všetky veci na izbu vraciame auto. Za 8 dní sme najazdili 2 909 km. Všetko prebieha v poriadku a my sa vraciame do hotela. Zvyšok dňa trávime pri bazéne. Večer sa na izbe pobalíme tak na 90 %, aby sme ráno už nestrácali čas. Zajtra vstávame opäť skoro.