Ukrajina 2013

Deň 11 – Doneck & Dnepropetrovsk

6.5.2013

Po klasických veciach ako raňajky, sprcha a balenie sa, začíname deň návštevou trhu. Najprv sa vplížime do haly, kde sa predáva mäso, ale je tu úplne prázdno a fungujú len nejaké tri stánky.

donetsk-0135.JPG donetsk-0136.JPG donetsk-0137.JPG donetsk-0138.JPG

Vraciame sa teda späť na trh a objavujeme super jedáleň. Soljanke a boršču nevieme odolať. Po tejto vynikajúcej desiatej sa ideme pozrieť do hlavnej budovy krytého trhu, ale tá teraz funguje ako second-hand.

donetsk-0139.JPG donetsk-0140.JPG donetsk-0141.JPG donetsk-0142.JPG

Z trhu sa po bulváre Ševčenka vyberáme dole k vode. Po moste sa dostaneme na druhú stranu a onedlho prichádzame k prvej križovatke. Tu zabáčame doľava do zóny s rodinnými domami. Ulica je najprv samý veľký dom a hladký asfalt, čo sa však po chvíli zmení na prašnú cestu, okolo ktorej stoja staré domy.

donetsk-0143.JPG donetsk-0144.JPG donetsk-0145.JPG donetsk-0146.JPG donetsk-0148.JPG donetsk-0149.JPG donetsk-0150.JPG donetsk-0151.JPG donetsk-0152.JPG

Vraciame sa teda späť na druhú stranu a namierime si to do parku, ktorý je hneď pri vode. Tu na lavičke pri mašinách na cvičenie strávime asi pol hodinu. Po promenáde popri vode ideme na juh. Cestou nás otravuje nafetovaná socka s lepidlom v sáčku a chce peniaze. Po chvíli dorazíme až k mostu.

donetsk-0153.JPG donetsk-0154.JPG donetsk-0155.JPG donetsk-0157.JPG donetsk-0159.JPG donetsk-0160.JPG donetsk-0163.JPG donetsk-0164.JPG

Odtiaľto sa ponárame do ulíc medzi nízkymi a starými, ale aj vysokými a novými obytnými domami. Takto sa postupne dostaneme až na hlavné námestie. Tu si naposledy posedíme pod dohľadom Lenina a odchádzame do jedálne na trh na večeru. Opäť si dávame soljanku a boršč a k tomu rizoto s mäsom.

donetsk-0165.JPG donetsk-0166.JPG donetsk-0167.JPG donetsk-0168.JPG donetsk-0169.JPG donetsk-0171.JPG donetsk-0174.JPG donetsk-0175.JPG

Čas sa nám kráti, tak si z hotela berieme ruksaky a električkou sa asi 20 minút vezieme na konečnú, ktorou je Donecky vokzal. Do odchodu je necelá hodina. Ja idem ešte zameniť lístky na vlak z Dnepropetrovska do Kyjeva a spraviť si pár fotiek stanice. Janka má s ruksakmi čaká vonku.

donetsk-0176.JPG donetsk-0177.JPG donetsk-0178.JPG donetsk-0179.JPG donetsk-0180.JPG donetsk-0181.JPG donetsk-0182.JPG donetsk-0183.JPG

Pomaly už môžeme ísť k vlaku. Plným eskalátorom sa vezieme na krytý nadchod. Rovnako sa aj ďalšími krytými eskalátormi zvezieme až k vlaku. Do Dnepropetrovska ideme dvojposchodovým rýchlovlakom, ktorý túto trasu zvláda za 2:55. Klasická kontrola lístkov a pasov a sme dnu. Zvyšný čas využívam znova na pár fotiek a onedlho už nechávame Doneck za nami.

donetsk-0184.JPG donetsk-0185.JPG donetsk-0187.JPG donetsk-0188.JPG

Cestou si čítame, tak to ubehne ako voda. V Dnepropetrovsku sme o 22:30.

dnepropetrovsk-0001.JPG dnepropetrovsk-0002.JPG

Podzemím sa dostaneme na stanicu. Vychádzame von a ľudí sa pýtame ako sa dostaneme k centrálnemu mostu, vedľa ktorého je náš hotel. Po 3 opýtaniach nás nakoniec navigujú na správnu maršrutku, ale keďže je skoro jedenásť, intervaly sú už dlhé a na zastávke je pekná rada. Poslednýkrát sa uisťujeme o správnosti spoja dvoch dievčat. Vravia, že áno, za nami stojí jeden pripitý chalan s holkou a kámošom a ten po začutí ako sa pýtame či stojíme správne sa k nám ozve a ujme sa nás a vysvetľuje nám, že maršrutky teraz v tomto čase chodia málo. Dokonca, keď príde, vyzýva ľudí pred nami, aby nás pustili ako turistov prvých, ale tí serú na nás 😀 Dopadne to nakoniec dobre a my sa vtrepeme dnu, ale sme tak neskutočne natlačení, že akýkoľvek pohyb je nemožný. Maršrutka stojí iba na požiadanie, čo za nás spraví daný povznesený mladý Ukrajinec. Masívny hotel Dnepropetrovsk je hneď vedľa. Kým v iných hoteloch, ktoré boli postavené v priebehu 70 rokov, ako napr. Zakarpatjia v Užhorode sa postupne uskutočňujú nejaké zmeny vpred, či už zrekonštruovaním niektorých izieb alebo foyer, tu zastal čas. Dva rady mohutných dverí a sme na recepcii, kde sa za posledných 30-40 rokov nezmenilo asi nič. Teda, okrem počítačov a pridaného skla. Čiže recepcia vyzerá ako priehradky na pošte. Platíme si dve noci spolu za 720 UAH (67€ vs. 80€ vo Varšave). Relatívne novým výťahom z 2001 sa vezieme na ôsme a vchádzame do izby. Tu to vyzerá pravdepodobne tiež tak, ako pred 30 rokmi. Aj chladnička je stará sovietska. Ale tak o tom sme vedeli už dopredu. Na naše sklamanie sa ale balkónové dvere nedajú otvoriť, pretože sú zašróbované a kľučky odstránené. Výhľad síce na Dneper máme, no ten si užijeme iba cez okno. Unavení po ceste zaspávame krátko po polnoci.

dnepropetrovsk-0003.JPG dnepropetrovsk-0004.JPG dnepropetrovsk-0005.JPG dnepropetrovsk-0006.JPG dnepropetrovsk-0007.JPG