SAE & Omán 2015

Deň 11 – Bahla, Jebel Shams & Jebel Hafeet

5.5.2015

Po troch nociach bol spánok v posteli vynikajúci. Zobudíme sa síce na budík, ale chvíľu ešte pospávame, nie je sa kam ponáhľať. Raňajky máme v cene, podávajú sa v hotelovej reštaurácii. Prichádzame dole a práve tu nie sú nijakí iní hostia, tak sa usádzame a obaja čašníci sa venujú iba nám a nosia nám niekoľko chodové raňajky, ktoré nevládzeme dojesť.

IMGP8657.JPG IMGP8658.JPG

Pred nami je posledný deň v Ománe, na ktorý sme si nechali návštevu pevnosti v neďalekej Bahle a hlavne kaňon Wadi Ghul pri Jebel Shams, najvyššom vrchu Ománu. Po raňajkách sa vraciame na izbu pobaliť sa. Kontrola izby, či sa na niečo nezabudlo a ideme sa odubytovať. Je skoro, ale v aute je už horúco, tak po rýchlom vyvetraní dávam klímu naplno. Do Bahly je to kúsok, cca 5 kilometrov. Parkujeme na veľkom parkovisku pod pevnosťou, berieme vodu a vyrážame.

IMGP8662.JPG IMGP8664.JPG IMGP8665.JPG

Vstupné je rovnaké ako všade inde. Dostávame nejaké prospekty a mapku pevnosti. Pevnosť je kultúrna pamiatka, ktorá bola v roku 1987 zaradená medzi svetové dedičstvo UNESCO. Postavili ju v priebehu 13. a 14. storočia. Za vlády imáma Machzuma Ibn al Fallaha sa Bahla stala hlavným mestom. Pevnosť bola v roku 1610 dobytá a čiastočne zničená. Hlinená hradba celej pevnosti dosahuje dĺžku až 10 kilometrov, ale na dvoch miestach musela ustúpiť ceste. Na kraji pevnosti sa nachádzajú dve mešity, ale obe sú značne poškodené. V zimných mesiacoch túto provinciu sužovali husté dažde a pevnosť postavená z hliny si vyžadovala neustále opravy. Tie sa skončili v 19. storočí, kedy Omán prišiel o svoje kolónie a teda aj svoje bohatstvo. V posledných rokoch sa však vláda snaží o uchovanie tejto pamiatky.

IMGP8669.JPG IMGP8671.JPG IMGP8672.JPG IMGP8673.JPG IMGP8683.JPG IMGP8686 - IMGP8688.jpg IMGP8693.JPG IMGP8694.JPG IMGP8697.JPG IMGP8706.JPG

Okrem nás je tu len jeden turista, tak s ním prehodíme pár slov. Je zo Singapuru a dokonca pozná aj Bratislavu, ktorú pred pár rokmi navštívil. V hlinenej pevnosti slnko pekne pečie. Ako skoro pri každej pamiatke a mešite, aj tu je mašina s chladenou (resp. ľadovou) vodou zdarma. Ukáže sa, že už nemáme takmer žiadne peniaze, bolo by dobré niečo zameniť, aby sme mali na jedlo 🙂 Na parkovisku zadávam do Sygicu súradnice Jebel Shams, ešte šťastie, že ich mám, lebo by sme boli zasa nahratí. Aj tak, ako tak pozerám na mapu, úplne správne nebudú. Ale to nejak vyriešime na mieste. Cestou z Bahly zahliadnem otvorenú banku, tak parkujeme a idem to tam obzrieť. Peniaze nemenia. No nič, aj toto sa nejak vyrieši. Za Bahlou odbočujeme doľava a po chvíli prichádzame na križovatku, kde je tabuľa Al Hoota cave 10 km a šípka vpravo.  Čas máme, tak prečo to neomrknúť. Jaskyňu po pár minútach jazdy bez problémov nachádzame, ale brána je zavretá. Idem teda pozrieť na ten oznam čo tam visí. “jaskyňa je dočasne uzavretá”, no skvelé. Vraciame sa teda na spomínanú odbočku a pokračujeme v ceste smerom na Jebel Shams.

IMGP8710.JPG IMGP8711.JPG

Onedlho sa už pred nami objavia hory a začína sa stúpanie. Pokračujeme serpentínami stále vyššie, vačšinou ideme stále na dvojke. Zrazu sa na ceste obajví malá odbočka s výhľadom, tak si dáme krátku prestávku.

IMGP8714.JPG IMGP8715.JPG

Kaňon je ale ešte ďaleko. Pokračujeme teda v ceste a asi po dvoch kilometroch asfalt zrazu končí a ďalej už ide iba prašná cesta. Míňame kamenný prístrešok na planine a pomaly postupujeme dopredu. Začínam byť ale neistý, či je táto cesta pre toto auto vhodná a nebude lepšie sa radšej otočiť. Sústredene šoférovať a zároveň intenzívne rozmýšľať naraz mi nie je súdené, tak to otočím a parkujeme pri kamennom prístrešku. Spoločnosť nám robí jedna divá koza, ktorá sa nechce fotiť a stále uteká.

IMGP8718.JPG IMGP8719.JPG

Onedlho pri nás zastavuje jeden domáci na Jeep Grand Cherokee (XJ) a ponúka nám, že nás vezme hore za 20 OMR (50 €). Na to si v duchu poviem, že sa asi zbláznil, keď si pýta 50 eur za to, aby nás vyviezol hore ku kaňonu. Hovorím mu, že ok, díky za ponuku, ale je to extrémne veľa a my aj tak nemáme peniaze (čo je aj pravda, v peňaženke mám 3 OMR). Postupne to zníži až na 12 OMR, čo je samozrejme stále veľa, ale aj keby to dal na 5, tak nič z toho. Pýtam sa ho, či tam nevýjdeme s našim autom. Hovorí “možno áno, možno nie”. Týmto sa lúčime a on odchádza. My tu ešte chvíľu bezradne stojíme, keď vidím že sa vracia. Hovorím si, veď som mu povedal, že nemáme peniaze. Ale on sa vrátil kvôli tomu, aby mi povedal, kade presne vedie cesta a že mám ísť pomaly a maximálne na dvojke a mal by som tam v pohode vyjsť 🙂 Keď to máme už takto posvätené od domáceho, tak ideme nato. Ideme pomaly a opatrne, Honda aj výraznejšie stúpania zvláda. Neskôr sa na krátky úsek z ničoho nič zjaví krásny hladký asfalt, tak ideme dokonca aj 100. Asfalt opäť končí, ale to už máme kaňon na dohľad. Okrem nás sú tu ešte tri autá, všetko 4×4, takže tu s týmto mestským autom pôsobíme trochu exoticky. Výhľad na kaňon je perfektný, veď posúďte sami.

IMGP8723.JPG IMGP8725.JPG IMGP8728.JPG IMGP8729 - IMGP8731.jpg IMGP8742.JPG IMGP8744.JPG

Ostatní po chvíli odídu, tak sme tu len my a horské kozy. Neskôr prichádzajú dvaja nemci, s ktorými si vzájomne vypomôžeme s fotením a je čas ísť. Cesta dole je rovnako pomalá a opatrná, čo najviac využívam brzdiacu silu motora, niektoré klesania brzdím až jednotkou.

IMGP8782.JPG IMGP8792.JPG IMGP8795.JPG IMGP8798.JPG

Konečne sme na normálnej ceste. Do GPS nastavujem Al Ain, ktorý už leží v Spojených arabských emirátoch. Vraciame sa cez Bahlu. Je to o niečo dlhšia cesta, ale pravdepodobne rýchlejšia. Čaká nás 300 kilometrov, tak sa nezdržujeme. Za Bahlou už je diaľnica, ktorá nás dovedie až na hranicu. Cestou je rýchlosť niekoľkokrát obmedzená kvôli rekonštrukcii. Cez mesto Ibri, kde sme sa pôvodne chceli zastaviť prechádzame už podvečer, tak by z toho ani nič extra nebolo. Za mestom beriem poslednú plnú nádrž lacného ománskeho benzínu a zároveň sa tak zbavím peňazí. Zostane mi necelý jeden riál. Na hranicu prichádzame už za úplnej tmy. Výstupnú pečiatku z Ománu dostávame pri okienku. Budova na ománskej strane hranice je takmer identická s tou z prechodu Hatta, teda je evidentne postavená podľa úplne rovnakého projektu, len obchody vnútri sú iné. Zastavíme sa tu na WC a berieme si na pamiatku nejaké prospekty. Na emirátskej hranici je to mierne komplikovanejšie. Najprv musíme ísť zaparkovať a do budovy si vybaviť “víza”, teda dostať pečiatku. Vraciame sa do auta a staviame sa do rady na röntgen. Ten je stavaný na celé auto. Prejdeme našťastie bez problému. Pri ďalšom okienku zase chcú techničák od auta. Pri poslednom okienku nás už len mávnutím ruky posielajú ďalej. Hneď za hranicou je fast food. Takmer celý deň sme nejedli, tak to teraz na večer zabijeme takýmto nezdravým jedlo. Dá sa tu totiž platiť kartou.

Najeme sa a je čas začať riešiť, kde budeme spať. Od hraníc pokračujeme rovno smerom na Al Ain. Vľavo si všimnem kľukatú vysvietenú cestu na kopci, tak ma napadne, že to by mohlo byť to správne miesto. Daným kopcom je Jebel Hafeet, 1 249 metrov vysoký skalnatý vrch ležiaci na hranici UAE a Ománu. A keďže v emirátoch nevedia čo s peniazmi, tak do tejto skaly vysekali až na jej vrchol cestu, ktorá je plne osvetlená a ma niekoľko veľkých parkovísk, ktoré slúžia aj ako pekná vyhliadka. Samotná cesta má 11,7 kilometra, prevýšenie 1 219 metrov a 60 zákrut. Hore ideme tak na dvojke trojke. Hneď na prvom parkovisku si dáme prestávku. Je tu aj detské ihrisko s preliezkami, nejaké lavičky a prístrešok. Len tu je priveľký ruch.

Sadáme do auta a ideme to omrknúť ďalej. Druhé parkovisko vyzerá veľmi nádejne. Prázdnymi cestami pokračujeme až na samotný vrchol. Ten tvorí najväčšie parkovisko s preliezkami a reštauráciou. Je tu plno rodín s deťmi a to je okolo polnoci. Zhodnotíme, že najlepšie miesto na spanie bude spomínané druhé parkovisko. Keď zaparkujem auto na predposledné miesto a ľahnem si vedľa neho, nebude ma vidieť ani od vstupu z parkoviska, ani od cesty. Ideálne. Keď sa parkovisko asi po 20 minútach vyprázdni od rodinky, ktorá si tu robila polnočnú rozcvičku prechádzaním sa hore dole, preparkujem auto a pripravím si spanie. Ja spím vonku, Janka v aute. Dobrú noc.