Varšava 2013

Deň 1 – Varšava

29.3.2013

Autobus má odchod niečo tesne po polnoci, tak už 15 minút predtým sme pre istotu na stanici. Okrem nás je tu ešte zopár ľudí, autobus ide totiž z Viedne a bude plný.

3 minúty po polnoci prichádza a našťastie sa nám podarí sadnúť si spolu, keďže Polskibus nepredáva lístky na konkrétne miesta. Sedíme takmer úplne vzadu a mimo iného cestuje v autobuse aj skupina kazachov a kazašiek, ktorí sú rozlezení po celom autobuse a celú noc rozprávajú a chodia hore dole, tak sa príliš nevyspíme.

Do Varšavy prichádzame pár minút pred jedenástou na malú autobusovú stanicu neďaleko stanice metra Wilanowska, ktorú využíva Polskibus. Mierne sneží, ale o chvíľu aj prestane.

warszawa-0004.JPG warszawa-0006.JPG

Presunieme sa na stanicu metra, kúpime is dva lístky po 4.40PLN a vezieme sa 5 zástavok na stanicu Centrum, ktorá leží hneď pri našom hoteli Metropol. Tam, ale máme check-in až po druhej, tak si na tie tri hodiny ideme odložiť ruksaky do úschovne na neďalekú vlakovú stanicu. Chvíľu sa túlame po nástupištiach a prezeráme si stanicu.

warszawa-0007.JPG warszawa-0009.JPG warszawa-0010.JPG warszawa-0011.JPG warszawa-0012.JPG warszawa-0014.JPG warszawa-0015.JPG warszawa-0016.JPG

Za ten čas, kým sa budeme môcť ísť ubytovať sa rozhodneme ísť si pozrieť Keret House – 80 až 110 cm široký dom napchaný medzi dva paneláky. Vychádzame zo stanice pri vysokej budove hotela Marriot a vydávame sa poza stanicu. Cestou míňame dom pomaľovaný sovietskymi vojakmi.

warszawa-0018.JPG warszawa-0019.JPG warszawa-0022.JPG warszawa-0023.JPG

Zasa začína snežiť a nepríjemne fúkať. Prechádzame popri rozkopanej novej linke metra a obytných domov smerom na ulicu Želazna, kde by sa mal Keret House nachádzať. Prichádzame na ňu cca niekde v strede. Problém je, že ulica má cca 2 kilometre a kde presne sa má dom nachádzať som sa pozrel len tak zbežne.

warszawa-0024.JPG warszawa-0025.JPG warszawa-0026.JPG warszawa-0027.JPG

Volím teda vpravo, čo sa ukáže ako správny smer. Cestou míňame niekoľko obrovských obytných domov. Onedlho už zazriem z fotiek známe miesto. Naživo to vyzerá ešte užšie ako na fotkách. Celý blok si ešte obídeme, aby sme sa pozreli aj zozadu na vchod. Len škoda, že sa nedá ísť aj dnu – zopár foto ako to tam vyzerá.

warszawa-0028.JPG warszawa-0029.JPG warszawa-0030.JPG warszawa-0031.JPG warszawa-0032.JPG warszawa-0033.JPG warszawa-0036.JPG warszawa-0037.JPG warszawa-0038.JPG warszawa-0041.JPG warszawa-0042.JPG warszawa-0043.JPG

Do druhej už nezostáva veľa, tak sa popri rímskokatolíckej farnosti sv. Apoštola Andreja vraciame na stanicu po ruksaky. V potravinách v nákupnom centre hneď vedľa stanice si kupujeme obed.

warszawa-0044.JPG warszawa-0046.JPG warszawa-0047.JPG warszawa-0048.JPG

Ubytovávame sa v hoteli, obedujeme a dávame si na hodinu poobedný spánok. Nakoniec sa zobúdzame niečo okolo piatej a ako vždy keď zaspím cez deň, trvá mi to ďalšiu hodinu, kým sa dám dokopy. Rovno z izby máme výhľad na jednu z najrušnejších križovatiek.

warszawa-0050.JPG warszawa-0051.JPG warszawa-0052.JPG warszawa-0054.JPGwarszawa-0055.JPG

Vonku je kosa, tak sa poriadne oblečieme a ideme pozrieť centrum. Bývame neďaleko monumentálneho Palácu kultúry a vedy, najvyššej budovy v celom Poľsku. Teraz zopár údajov z Wikipedie: Bol vybudovaný v rokoch 1952 až 1955 podľa projektu sovietskeho architekta Leva Rudnieva. Pôvodne sa nazýval Palác kultúry a vedy Jozefa Stalina (poľ. Pałac Kultury i Nauki im. Józefa Stalina), ale počas destalinizácie bol názov zmenený a Stalinovo meno a jedna jeho socha boli odstránené z interiérov. Má 42 poschodí, výšku 231 metrov, objem 817 000 m³ a zaberá 3,3 ha. Má vyše 3 000 miestností s celkovou výmerou 124 000 m². Len konferenčné sály zaberajú 15 000 m². Výstavná plocha má 11 000 m². Funguje v nej 33 výťahov z toho 14 rýchlovýťahov. Sídlia tu zahraničné firmy, finančné a vedecké inštitúcie ako aj Poľská akadémia vied. V paláci sa nachádza pošta, fitness, kiná, múzeá, knižnice a tiež 3 divadlá. Používa sa na televízne a rozhlasované FM vysielanie. Vyhliadková terasa je na tridsiatom poschodí vo výške 114 metrov nad povrchom. Z vyhliadkovej terasy ľudia často páchali samovraždy, od prvého incidentu v roku 1956 sa preto museli nainštalovať bezpečnostné zábrany.

warszawa-0056.JPG warszawa-0061.JPG warszawa-0062.JPG warszawa-0063.JPG warszawa-0064.JPG warszawa-0066.JPG

Urobím si zopár fotiek a po širokej Aleje Jerozolimskie (Jeruzalémske Aleje) sa vyberáme smer Nowy Swiat. Tá je jednou z hlavných historických ulíc vo Varšave, dnes je tu hlavne plno obchodov.

warszawa-0070.JPG warszawa-0071.JPG warszawa-0072.JPG warszawa-0074.JPG warszawa-0076.JPG

Z ulice plynulo pokračuje ďalšia – Krakowskie Przedmieście, najprestížnejšia ulica vo Varšave, kde sa nachádza mnoho historických budov, kostolov a pamätníkov. Prichádzame k monumentu Mikuláša Kopernika, oproti je zasa Kostol sv. Kríža. A všade naokolo policajti. Zachvíľu zistíme prečo.

warszawa-0077.JPG warszawa-0080.JPG warszawa-0081.JPG

Prejdeme ešte zopár desiatok metrov a zrazu sa zľava vynorí masa ľudí. V popredí je niekoľko kňazov a za nimi tisíce ľudí. Práve teraz prebieha krížová cesta. V uliciach je hrobové ticho. Dav sa niekoľkokrát zastaví, vztýči sa kríž a vtedy si všetci kľaknú, prežehnajú a krátko spoločne nahlas pomodlia. Atmosféra je naozaj dychberúca. S davom ideme asi 20 minút, cestou míňame aj prezidentský palác.

warszawa-0083.JPG warszawa-0084.JPG warszawa-0085.JPG warszawa-0087.JPG warszawa-0091.JPG

Ulica aj cesta končí na Plac Zamkowy (Zámkové námestie). Tu sa nachádza kostol sv. Anny, kde pokračuje program po skončení krížovej cesty. My sa v tejto chvíli rozhodujeme vrátiť na izbu, kedže je už pokročilejší čas a zajtra nechceme dlho vyspávať.

warszawa-0093.JPG warszawa-0095.JPG

Po ulici Senatorska prechádzame okolo krásnej budovy národnej opery, potom popri panelákoch a vychádazme na hlavnej ulici Marszałkowska. Ešte 1 a pol kilometra a sme na izbe.