Paríž 2017

Deň 1 – Paríž

Paríž nikdy nepatril (alebo nepatrila?) k destináciám, kam by ma to nejak extra ťahalo. Ale spiatočná letenka z Viedne a dokonca na víkend za 19.90, no asi už je čas absolvovať túto pre mňa “povinnú jazdu”. Víkendových termínov poskromne, tak vyberám ten posledný “najjarnejší” a dúfam, že bude pekne. Nebude.

17.3.2017

Na výlet sme tentokrát pribalili aj moju sestru, s ktorou sa stretávame pár minút pred odchodom autobusu Slovaklines na Nivách. Odvoz za euro a ešte som si aj mohol nechať auto na stanici na parkovisku, super. Len škoda, že to už pravdepodobne nebude mať dlhé trvanie kvôli blížiacej sa rekonštrukcii stanice. Po hodine nás autobus vyklopí pred letiskom a my hneď prechádzame kontrolou. Idem totiž otestovať svoju novú kreditku s bezplatným vstupom do salónika. Podľa kuloárnych informácii by mal byť zdarma aj vstup pre hostí ako pozostatok akcie z roku 2014, ktorú zabudli zrušiť. Realita je že nezabudli. V salóniku sa aspoň naobedujeme a naladíme sa na výlet pár pohárikmi prosecca. Let aj vďaka tomu začína celkom optimisticky, ale nakoniec sa tie dve hodiny na Charles de Gaulle neskutočne vlečú. Autobus nás po 150 metroch jazdy vyklopí na lowcostovom termináli 3 a odtiaľ je to len pár minút chôdze na stanicu vláčiku RER B, ktorý ide priamo na Gare du Nord.

V automate sa dá platiť iba mincami alebo kartou, ale na tú odkazuje trochu nelogicky nie button “Pay xy €” ako by som čakal. Na nástupišti spravíme blbosť a namiesto toho aby sme nastúpili na zrýchlený vlak, ktorý stojí až na konečnej, tak nasadneme na prvý, ktorý ide správnym smerom. Stojíme teda na každej jednej zástavke. O pol siedmej sa konečne dostávame na stanicu, odkiaľ sa peši kúsok presúvame na vedľajšiu Gare de l’Est. V automate tu kupujem zatiaľ 20 lístkov na metro (pri kúpe desiatich naraz cena jedného klesá na 1,45€). A už len posledných 5 zastávok metrom na Crimée. Hotel Paris Villette sa našťastie nachádza ešte v prvej zóne metra, blízko k Gare du Nord, čo je dobré na nedeľný ranný presun na letisko. A to za excelentných 50€ na noc za izbu. Cestou sa zastavíme v potravinách kúpiť niečo na jedenie a nejaké to víno a pivo, aby sme sa neskôr zbytočne nezdržovali.

Ubytujeme sa, zdvorilo odmietneme raňajky za 21 europeniazov, v peknej rohovej izbe s vysokými oknami zhodíme veci a rozhodneme sa ešte dnes kuknúť aspoň Sacre Cour, ktorý je neďaleko. Odvezieme sa na Stalingrad, kde prestupujeme na modrú linku a na tretej zastávke Anvers vystupujeme. Tu hneď plno skupiniek turistov a celá ulička smerom k bazilike lemovaná obchodmi so suvenírmi. Nástraham ženy statočne odolajú a už sa pred nami ukazuje na zeleno nasvietený samotný Sacre Cour, kedže dnes máme Saint Patrick’s Day.

Pozemnú lanovku pre lenivých ignorujeme a tých zopár desiatok schodov si vyjdeme po vlastných. Ku koncu sa predierame podguráženým davom s čapovanými Guinessmi, ktorí oslavujú tento írsky sviatok. Táto 83 metrov vysoká travertínová budova je najvyšším bodom v meste a je odtiaľto parádny výhľad. Dokonca je tu full servis od pouličných predajcov piva a vína, ale máme vlastné, takže netuším koľko činí prirážka za tento servis.

Skoré marcové večery sú ale chladné a ešte tu aj celkom solídne pofukuje, tak sa pomaly vraciame na izbu. Zajtra vstávame skoro a čaká nás toho pomerne veľa.