Kodaň & Malmö 2013

Deň 1 – Malmö & Kodaň

Kodaň, hlavné a zároveň najväčšie mesto Dánska, ktoré je pre svoju ostrovnú polohu niekedy označované aj ako Benátky severu. My sme sa do tohto krásneho mesta vybrali začiatkom novembra a jeho návštevu sme si rovno spojili aj so švédskym mestom Malmö.

9.11.2013

Let máme skoro ráno (6:45) z Viedne, tak sa už o pol piatej stretávame so sestrou, ktorá nás hodí na letisko. Kontroly prebehnú hladko a zakrátko nato už nastupujeme do lietadla. Začína vychádzať slnko, ktoré pekne sfarbuje oblohu do fialovo-ružova.

Vienna airport Schwechat

Aj hore v oblakoch malo ranné svitanie svoje čaro. Počas letu si stihneme zdriemnuť, niečo malé zjesť, vypiť kávu na prebudenie a pred deviatou pristávame na medzinárodnom letisku Kastrup.

Copenhagen airport Kastrup

Aby sme sa dostali k batožine, musíme prejsť takmer celým letiskom popri všetkých duty free obchodoch. Pôvodne sme si tu chceli aj zameniť peniaze, ale odradil ma vysoký manipulačný poplatok. Ako sa ukáže neskôr, peniaze si nezameníme vôbec a všetko budeme platiť kartou.

Berieme batožinu, v automate kupujeme lístky na vlak do mesta po 35DKK (cca 4,80€), ktorým sa presunieme na hlavnú železničnú stanicu.  Vlak je celkom prázdny a počas celej 15 minútovej cesty nám ani nikto neskontroluje lístky.

IMGP9391.JPG IMGP9398.JPG IMGP9399.JPG

Naneštastie počasie však nie je najlepšie a je aj celkom chladno. Zo stanice sa ideme ubytovať, resp. ak ešte nebude voľná izba, aspoň si v hoteli odložiť batožinu, pretože o 10:15 nám ide autobus do Malmö. Hotel Saga je hneď pri stanici (1 ulicu od vlakovej a 2 od autobusovej), takže všetko s prehľadom stíhame.

IMGP9400.JPG IMGP9402.JPG IMGP9405.JPG

Na recepcií je milý vysoký holohlavý dán, rovno zaplatíme za izbu a ideme na autobus. Počasie sa ešte viac zhorší, čo znamená dážď. To by samé o sebe nebolo až tak problematické, ako to, že bohužiaľ aj tentokrát som sa nedokázal oprostiť od svojho tradicionalizmu a namiesto nových tenisiek, ktoré som nechal doma v skrini, som si zobral svoje staré obľúbené a ako si som ich pozabudol dôkladnejšie skontrolovať. Obe majú už na päte vyšlapanú dieru, čoho výsledkom je, že som v Kodani ani nie hodinu a už mám mokré obe ponožky. Ale taký je život.

Autobus prichádza už o desiatej, je skoro prázdny a môžeme si sadnúť kam chceme. Cesta z Kodane do Malmö trvá cca hodinu a vedie ponad Sundský prieliv cez Öresundský most. Tento most patrí medzi najväčšie pevné mostny na svete. Celý prejazd meria 16 km. Tvorí ho z dánskej strany 430 m dlhý umelo vytvorený poloostrov, tunel s dĺžkou cez 3 500 m vedúci 10 m pod vodou, 4 km dlhý umelý ostrov a 7 845 m dlhý most šikorý 23,5 m, vo výške 57 m nad hladinou mora. Most je kombináciou dvojkoľajovej železničnej trate a štvorprúdovej cesty. Ani cestou do Malmö sa nám však počasie nezlepší a na začínajúce mesto pozeráme spoza daždivých okien autobusu.

IMGP9410.JPG IMGP9414.JPG

Typické pre švédov je, že v oknách nemajú záclony ani žalúzie a dominuje v nich minimálne jedna lampa (podobne ot bolo aj v Kodani). Oslavuje sa u nich aj sviatok svetiel. Malmö je prístavné mesto a zároveň tretie najväčšie mesto Švédska. Na stanici sa rozhodujeme kam pôjdeme, nemáme žiadny presný plán a tak sa najprv vyberáme k majáku pri pobrežiu. Od mora celkom slušne fúka a tak si ani poriadne nevieme uvedomiť okolie, ktorým prechádzame. Pri majáku fúka ešte viac a tak sa rýchlo presúvame ďalej.

IMGP9415.JPG  IMGP9426.JPG IMGP9428.JPG

Naša ďalšia zastávka a cieľ tohto severozápadného smeru od vlakovej stanice je jedná z moderných dominánt mesta – mrakodrap Turning Torso, ktorý sa nachádza na ulici Lilla Varsgatan. Je to najvyššia budova Škandinávie a zároveň tretia najvyššia obytná budova v Európe. Je vysoká 190 metrov a má 54 nadzemných poschodí. Slúži ako obytný dom so 150 bytmi. Mrakodrap má základ v tvare päťuholníka, výškovo je rozdelený na 9 častí, z ktorých každá má 15 poschodí. Počas silného vetra má budova maximálnu odchylku iba 0,3 metra. Poskytuje nádherný výhľad, no bohužiaľ budova nie je pre verejnosť prístupná.

Začíname byť hladní a tak sa cestou späť k stanici zastavujeme na burger v nejakej miestnej fastfoodovej odnoži, ktorá zvonku vyzerala úplne bez života a objednávame si nejaké výhodné menu. Hlavne, že sa z toho dá trochu najesť.

Vonku pomaly prestáva pršať, tak je čas úsť si pozrieť aspoň centrum, keďže času nazvyš nie je. Od stanice sa dostávame na námestie Stortorget, ktorému dominuje stará radnica.

IMGP9444.JPG IMGP9449.JPG IMGP9450.JPG IMGP9452.JPG IMGP9453.JPG IMGP9456.JPG IMGP9461.JPG

Odtiaľ sa túlame uličkami centra, až kým nezačne zas pršať. Krátky úkryt nájdeme v kostole sv. Petra. Ten bol postavený v polovici 14. storočia v gotickom štýle a jeho vežia meria 105 metrov. Práve v ňom prebieha nejaké stretnutie mladých, ktorí majú všetci červené šály. Chvíľku si popočúvame aj švédčinu a neunikne nám ani to, že v kostole sa nachádzal aj detský kútik.

IMGP9466.JPG IMGP9467.JPG IMGP9469.JPG IMGP9471.JPG IMGP9473.JPG IMGP9476.JPG IMGP9478.JPG IMGP9481.JPG IMGP9484.JPG IMGP9487.JPG IMGP9489.JPG IMGP9498.JPG IMGP9499.JPG IMGP9500.JPG IMGP9503.JPG IMGP9508.JPG

Z kostola sa ešte pozrieme do niekoľkých obchodov, či náhodou nemajú nejaké tenisky za prijateľnú cenu, ale nič čo by sa mi páčilo a zároveň nestálo majland. Vyberáme naspäť na stanicu, trocha sa pred odchodom autobusu zohriať.

IMGP9511.JPG IMGP9512.JPG

Keď sa vrátime do Kodane, počasie sa umúdri a dokonca sa ukáže aj slniečko. Ideme rovno do hotela ubytovať sa. Na recepcii sa dozvieme, že nemajú voľnú dvojku, ktorú sme mali objednanú a ubytujú nás do veľkej izby pre štyroch, čomu sa veľmi tešíme. Tu si hlavne oddýchneme a ja si suším tenisky na radiátore. Máme aj pekný výhľad a keďže všade naproti sú domy bez záclon a žalúzií, tak sa aj popozeráme ako to v jednotlivých domácnostiach vyzerá 😀

IMGP9527.JPG IMGP9531.JPG

Večer si ideme prezrieť aspoň kúsok z mesta. Prvou zastávkou je vlaková stanica s kopou odparkovaných bicyklov pred vchodom. Nad vchodom dominujú veľké digitálne hodiny. Za zmienku určite stojí, že zamknutých bicyklov je ozaj minimum a na mnohých je aj odložená prilba.

IMGP9532.JPG IMGP9533.JPG

Od stanice sa vyberáme smerom do centra. Cestou míňame budovu mestskej radnice, všade je plno ľudí a hlavne cyklistov, ktorí majú cyklocesty doslova všade.

IMGP9535.JPG IMGP9536.JPG IMGP9541.JPG

Dostávame sa až na najdlhšiu obchodnú ulicu Stroget, ktorá je plná obchodov svetových značiek. Len to večerné osvetlenie je chabé. Zo Stroget sa presunieme na nábrežnú ulicu Nyhavn, ktorá je známa nielen typickými domčekmi a prístavom, ale aj vychytenými reštauráciami. Po veternom pobreží sa prejdeme až k modernej budove Národnej knižnice. Chceli sme sa pozrieť aj dnu, ale otváracie hodiny už skončili a v nedeľu je zatvorená tiež 🙂

IMGP9542.JPG IMGP9543.JPG IMGP9545.JPG IMGP9546.JPG

Od knižnice sa zase popri pobreží vydávame do mesta a uličkami vraciame unavení späť do hotela. Potrebujeme si dať sprchu a dobre sa vyspať, pretože zajtra nás čaká znova náročný deň.