Krakow & Oswiecim 2012/2013

Deň 1 – Krakow

30.12.2012

Ráno sa zobúdzame do nie až tak chladného rána ako včera. Auto idem pre istotu posunúť na slnko, lebo včera naštartovalo len tak tak, a to bolo v noci iba -15. Chceme vyraziť cca o dvanástej, aj keď už teraz viem, že to je nereálne. Doobedie je teda v znamení balenia sa, nakladania vecí do auta, vrátana troch igelitiek zemiakov a plno zaváraním, veď auto to odvezie, ako hovorí Janka :D. Kufor je úplne plný, som zvedavý, kde si dajú veci Peťo s Johou, keď ich budeme brať cestou zo Štiavnice. Pekne sa naobedujeme a nakoniec sa nám podarí odísť okolo jednej, čo je celkom priaznivý čas. Každopádne do Krakowa to za svetla nestíhame. Cesta ubieha fajn. Pri jednom menšom meste po ceste, neviem už ktoré to bolo, máme prestávku na pumpe. Hneď vedľa nej je malé letisko a práve je vo vzduchu jedno malé aktobatické lietadlo a robí rozne vývrtky a lopingy, tak to chvíľu sledujeme. Pokračujeme ďalej až sa blížime ku Krakowu. Pred ním si však nemôžeme odpustiť malú, asi len kilometrovú zachádzku z trasy do dediny na predmestí s ľúbezným názvom Kokotów. Zvečníme tento nezabudnuteľný moment na fotografiiách a fičíme nájsť hostel.

Kokotów

Vchádzame do Krakowa už za tmy, následujem navigáciu až na ulicu 28 Lipca 1943, kde stojí náš hostel. Je to trochu mimo centra, cca 5 km na námestie, ale bol to jediný prijateľný hostel s parkovaním zdarma. Navyše hneď za rohom je zastávka autobusu. Na recepcií platím zvyšné peniaze po odrátaní depozitu, nejakých 66€ za dvojku s kúpeľňou za tri noci, ktorá sa hrdí titulom deluxe double. Izba je však tak malá, že keď si zložíme veci nedá sa tu skoro hýbať a otvárať dvere. No nič, aspoň to nebolo drahé a v cene sú aj raňajky.

Krakow

Veci nechávame na izbe a ideme sa pozrieť do mesta. Na zastávke automat nie je, ale ten je takmer v každom autobuse a v niekoľkých jazykoch, takže kúpiť si lístok nie je problém. Rovnako má aj vačšina autobusov informačnú tabuľu s veľkým panelom, kde je pomyselná trasa so zastávkami, na ktorej sa pohybuje gulička predstavujúca autobus. A hneď vedľa je mapa s aktuálnou gps pozíciou. Pozdravujem špičkovú bratislavskú MHD.

Z autobusu 292, ktorý ma konečnú na vlakovej stanici vystupujeme zopár zastávok pred koncom na Aleje Trzech Wieszczów. Ministatív som si prezieravo zabudol doma, tak mi neostáva nič iné ako hladať nejaké rovné plochy, kde sa dá foťák položiť.

Ospalými uličkami sa dostávame bližšie k centu na ulicu swietego Filipa, na konci ktorej je kostol sv. Floriána.

Krakow Krakow Krakow

Po ulici Kurniki prichádzame k nákupnému centru, ktoré susedí s hlavnou stanicou, ale rozhodujeme sa nechať si ju na zajtra, tak sa vraciame ku kostolu, od ktorého pokračuje námestie Jana Matejki.

Krakow Krakow

Po ulici Florianska, kde je plno ľudí a obchodov sa dostávame až na Rynek Glowny, čo je samé centrum Krakowa. Toto námestie je najväčším stredovekým námestím v Európe s rozmermi 200 x 200 metrov. Námestie si prejdeme krížom krážom. Aj po vianociach je tu mnoho stánkov s vynikajúcimi domácimi špecialitami, rovnako ako stánkov so suvenírmi.

Krakow Krakow Krakow Krakow Krakow Krakow Krakow

Z námestia sa vraciame po ulici Slawkowska na ulicu Basztowa, ktorá tvorí časť okruhu okolo starého mesta nájsť zastávku autobusu, ktorý nás odvezie do hostela. Podarí sa nám to, chodí odtiaľto autobus 152, ale až o 30 minút. Toľko sa nám čakať nechce, tak dostanem skvelý nápad ísť o zastávku dopredu. Mapa však zostala v hosteli a my nevieme kade presne autobus ide a keď sa zobudíme, tak to už naspäť nestíhame. Čakať ďalších 30 minút sa nám nechce, tak po ulicu Dluga sa presúvame na Aleje Trzech Wieszczów, kde sme vystúpili z 292. Tu čakáme na autobus tiež nejakých 15 minút, ale už nevymýšľam nikam chodiť a pekne si počkáme.