Jordánsko 2016

Deň 1 – Cez Eilat a Aqabu do Petry

17.11.2016

Priaznivé ceny leteniek, ktoré sa ešte podarilo “zrumbovať” a štátny sviatok nás v poslednom tohtoročnom výlete priviedli k myšlienke trochu sa v novembri zohriať. O piatej ráno nás z teplej postele vyháňa budík a krátko pred šiestou sme už na bratislavskom letisku. Pred kontrolou raňajkujeme bagety z Lidlu a stretávame tu zopár ďalších členov z AL (akcniletenky.com). Bageta takto skoro ráno je fakt príliš, tak ich ani nedojedáme. Na kontrole mi berú zabudnutú vývrtku, s ktorou sa musím bohužiaľ navždy rozlúčiť. Po pasovej kontrole sa chvíľu tlačíme v preplnenom starom termináli (let je vypredaný) a onedlho už za sebou nechávame sychravé bratislavské počasie. Let trvá 3 a pol hodiny a neskutočne sa vlečie. Pristávame na letisku Ovda, ktoré sa nachádza 60km severne od Eilatu. Slúži ako záložné letisko k tomu v Tel Avive a zároveň je tiež vojenským letiskom. Trénujú sa tu aj pristánia na lietadlových lodiach, keďže letisko na dráhe disponuje dvoma zariadeniami s napínacím lanom. Na pasovej kontrole sú dokonca zamestnanci hovoriaci česky. Pár otázok, pečiatka a sme v Izraeli. Po kontrole dostávajú všetci ako pozornosť nejaké prospekty v slovenčine a krém na ruky s vodou z mŕtveho mora.

jordan_2016_huawei_p8_lite0001

My sa však v Izraeli zdržiavať neplánujeme a namiesto neho máme namierené do Jordánka. Na tento účel sme zakúpili dva spiatočné lístky do Aqaby, čo je prvé mesto za hranicami cez Eilat Shuttle. Je cca pol jednej, odchod je naplánovaný na 12:50, ale hneď pred letiskom ma zamestnanec schladí, že autobus tu ešte ani nie je. Ten nakoniec len prichádza asi tak pol hodinu po tom, ako sme už mali byť na ceste. Kontrola lístkov je viacmenej nijaká, len si na načarbanej A4ke odškrtnú, že ideme.

jordan_2016_huawei_p8_lite0002

jordan_2016_huawei_p8_lite0003

Vodič, ktorý má za opaskom pištol vystúpi a pošle nás do autobusu. Odchádzame teda až po pol druhej. Do Eilatu to trvá približne 45 minút a cestou ideme tesne popri egyptskej hranici, ktorú lemuje plot, ktorý by závidel aj Trump. Plotom sa nám počas jazdy chváli vodič – je elektrický a v prípade, že sa ho niekto dotkne, vedia presne určiť, kde sa daný človek nachádza a hliadka je tam za pár minút. Prichádzame do Eilatu a nasleduje tortúra s rozvážaním cestujúcich. Pri objednávaní autobusu si totiž môžete určiť, kde chcete vysadiť, je tam na výber asi 20 hotelov. Každý si logicky zvolí ten svoj, tak sa vozíme po meste ďalšiu pol hodinu a vysádzame ľudí. Niekedy úplne nelogicky s 20 metrovými rozostupmi. Ale budiž. Nakoniec zostaneme už len my čo ideme do Aqaby a všetkých 5 nás šofér vyhodí na kruháči s tým, že o chvíľu po nás niekto príde a zavezie nás na hranicu. Asi o 10 minút naozaj prichádza jeden dedo s minivanom a ospravedlňuje sa, ale že ho zastihli práve v sprche. Na hranici sme takmer hneď a na jordánskej strane nás má čakať druhé auto.

Eilat Israel 2016

jordan_2016_huawei_p8_lite0004

Prechod je celkom easy, najprv ukazujeme pas pri bráne, potom na klasickej pasovej kontrole, kde zároveň platíme aj izraelskú exit tax 106 NIS na osobu (dá sa platiť kartou). Potom už len sken batožiny na jordánskej strane, kde prebehne taká proforma kontroly batožiny a už sa nás ujíma zmluvný pracovník Eilat Shuttle. Kvôli tomu, že na hraniciach už vraj víza nevydávaju sme dopredu kupovali Jordan Pass, ktorý obsahuje vstupy do 40 pamiatok po celom Jordánsku a zároveň je potom človek oslobodený od vízového poplatku. Samotné víza majú stáť cca 60€, pričom Jordan Pass stál 90€. Všetko prebehne hladko, pečiatka do pasu a sme v Jordánsku. Každopádne, jeden z nás piatich Jordan Pass nemal a víza na hraniciach dostal. A to zadarmo. Risk teda vyšiel. Samozrejme sa nato nedá spoliehať, o dva týždne to môže byť zasa úplne inak a na hraniciach by vás otočili. Auto nás našťastie čaká a onedlho sa už vezieme do Aqaby.

jordan_2016_huawei_p8_lite0006

S Jiřím a jeho priateľkou, ktorí s nami prekračovali hranice a v nedelu ideme v rovnaký čas naspäť si pre istotu meníme čísla. V Aqabe vystupujeme o štvrtej poobede pred Hiltonom, kde by nám o šiestej mali priviezť auto z požičovne. Máme 2 hodiny čas. Zamením prvé peniaze a ideme sa najesť.

Skončíme v reštaurácií Fish Fish, kde si dáme Sayadeyeh, čo je ryba s ryžou a k tomu šalát. Môžeme si vybrať či chceme celú rybu, alebo len filety, tak volíme tu jednoduchšiu možnosť. Porcie sú fakt obrovské, ani jeden z nás to nedoje. Ale bolo to výborné.

Vonku sa medzitým zotmelo a trochu sa ochladilo. Zaplatíme a ešte skočíme do potravín kúpiť vodu a nejaký džús. Prichádzame pred hotel a tu nás každú chvíľu otravujú taxikári, za tú pol hodinu čakania je toho fakt dosť. Hlavne tie ich ponuky ani nie sú nijak výhodné, auto aj s plným poistením na dva dni vyjde menej.

aqaba_2016_0007.JPG aqaba_2016_0008.JPG

6 hodín preč a samozrejme nikto nikde. Idem sa teda na recepciu spýtať, či o tom požičaní náhodou niečo nevedia, ale nie. Aspoň teda zavolajú do AVISu. Tak vraj o 20 minút niekto príde. Nakoniec sa naozaj pracovník ukázal a berie nás na pobočku. Namiesto Chevroletu Spark dostávame Yaris sedan v automate. Kreditku si síce ako zábezpeku berú, ale žiadnu blokáciu na nej nespravia. Preberieme auto, ktoré ma síce najazdených iba 11 tisíc km, ale pravé spätné zrkadlo je celé zababrané a dolepené silikónom a až po usadnutí za volant si všimem, že zrkadlo je vyrezané z klasického kúpeľňového a vložené do krytu. Čiže je viac-menej nepoužiteľné.

jordan_2016_huawei_p8_lite0010

Do Sygicu zadávam náš hotel Petra by Night pri Petre a vydávame sa na 130 kilometrovú cestu na sever. Namiesto plnej nádrže som dostal len štvrť, tak na výpadovke tankujeme 20 litrov, čo by mohlo cca stačiť na celý výlet. Prvých niekoľko kilometrov ide luxusná osvetlená diaľnica so zvodidlami, ale čoskoro ju vystrieda úplne tmavá cesta bez čiar. Po asi osemdesiatich kilometroch schádzame na cestu na Petru, kde je minimálna premávka. Mesiac na oblohe je asi najväčší aký sme kedy videli, tak si robíme krátku pauzu.

petra_2016_0001.JPG petra_2016_0002.JPG petra_2016_0003.jpg

Ku koncu už ideme sem tam cez nejaké mestečko a o deviatej sme pri hoteli. Teda snáď je to ten náš. Sú tu dva – Petra by Night a Petra Nights, v tej tme to vyzerá že asi sú v jednej budove. Každopádne na recepciu ideme do Petra Nights a každý sa tvári, že to je v poriadku a dostávame izbu. Izba za 25€ celkom veľkorysá, nie je sa na čo sťažovať. Výhľad tiež pekný.