Budapešť 2011

Deň 1 – Budapešť

Budapešť, hlavné a zároveň najväčšie mesto Maďarska. Vzniklo v roku 1873 zlúčením troch miest: Budína, Starého Budína Pešti. Už vtedy sa stalo hlavným centrom, okolo ktorého sa sústreďovala maďarská kultúra a spoločnosť. V súčasnosti má viac ako 2 milióny obyvateľov. Osobne sa mi viac páčia menšie mestá, ale musím priznať, že Budapešť ma očarila od prvej chvíle. Tiež chcem ešte podotknúť, že cestopis je písaný po viac ako roku od absolvovania tohto krátkeho výletu, takže si už úplne všetko presne nepamätám. A tiež ho musím písať ja, keďže Romanko na to nemá čas! 😀 Toľko na úvod.

9.8.2011

Stretávame sa ráno, krátko pred 9 na hlavnej stanici. Do odchodu vlaku máme ešte čas, tak sedíme na schodoch vo vestibule a čakáme. O pol 10 odchádza náš vlak. Cesta nám ubehne rýchlo a niečo po 12 už vystupujeme na vlakovej stanici Keleti. Zameníme si tu časť peňazí, aby sme si mohli kúpiť lístok na metro, zaplatiť hostel a jedlo. Check-in v hosteli je až o 14.00, takže máme ešte čas. Rozhodneme sa preto poobzerať si čo je v okolí stanice. Cestou natrafíme na Fast Food a objednávame si chutný kebab.

Budapest Budapest Budapest

Zhodneme sa, že je už dosť hodín, tak sa vraciame cestou späť a ideme si kúpiť lístok na metro. Kupujeme si 2×72 hodinový lístok a zisťujeme, že máme zľavu vďaka isic karte. Zlaté študentské časy. Tú kartu sme využili pri našom pobyte viackrát. Podľa pokynov zaslaných z hostela sa vyberieme na ulicu Ipar. Najprv cesta metrom, potom dlhší kus pešo a sme tam. Na recepcii absolvujeme veci potrebné k ubytovaniu, platíme a asi 10 minúť čakáme na holku, ktorá nám má ukázať našu izbu. Keď príde zisťujeme, že izba sa nachádza v inej budove. Tak v tom teple s ruksakmi na pleciach ideme asi 15 minút, kým sa tam dostaneme. Cestou aspoň zistíme ako sa dostaneme do centra a že lístky, ktoré sme si kúpili nám platia na celú mhd. Po vybalení sa vyberáme spoznávať mesto.

Na začiatku nejaký extra plán nemáme, ideme ako sa hovorí za nosom a obdivujeme uličky, cez ktoré prechádzame. Po Mátyása utce sa pomaly dostávame k tržnici Vásárcsarnok, ktorá má 3 poschodia a dá sa tu kúpiť všetko od výmyslu sveta. Je vraj považovaná za najlacnejšiu zo všetkých tržníc v Budapešti, aj napriek tomu, že sa nachádza v centre mesta. Objednávame si tu dobre chladené čapované pivko a Roman aj maďarský guláš.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Tržnica sa nachádza blízko Mosta Slobody (Szabadság híd), tak sa vyberáme k nemu. Celkovo Budapešť spája 8 mostov a každý je niečím výnimočný. Prechádzame na druhú stranu, obzeráme všetko okolo nás.

Chvíľku si oddýchneme aj na lavičke pri Dunaji a sledujeme ľudí prechádzajúcich okolo nás. Dostávame sa až k Reťazovému mostu (Széchenyi Lánchíd), ktorý je mimochodom najslávnejší, pretože ako prvý spojil obidva brehy Dunaja. Je známy aj masívnymi oblúkmi a levími sochami.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Presúvame sa k Hradnému kopcu (Budínska časť), kde sa nachádza hneď niekoľko veľmi krásnych a známych pamiatok, napr. Budínsky hrad, Maďarská národná galéria, historické múzeu, či knižnica. Celý tento areál je zapísaný do Svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Cesta ide do kopca, dalo sa tam vyviesť aj pozemnou lanovkou, no my poctivo šľapeme, pretože si chceme vychutnať všetko okolo nás. Toto miesto má svoje čaro, nielen vďaka všadeprítomnej histórií, ale ponúka aj krásny panoramatický výhľad na Budapešť. Keď si všetko pozrieme a vychutnáme pohľad na celé mesto, presúvame sa ďalej.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

Hneď po blízku sa nachádzajú ďalšie historické pamiatky, ktoré patria k Hradnému kopcu. Cestou objavíme aj potraviny, a keďže začínam byť hladná kupujeme k pivečku aj praclík. Najprv prichádzame ku Chrámu kráľa Mateja, ktorý sa elegantne vypína nad historickou časťou mesta a je dôležitým orientačným bodom v Budíne. V tomto chráme za vlády uhorských panovníkov bola korunovaná Sisi. Hneď vedľa je Rybárska bašta, ktorej dominantná veža je ako vystrihnutá z rozprávky.

Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest Budapest

V podstate je to terasa s množstvom schodov a chodníčkov a ponúka ešte krajší výhľad na mesto. Čo je však medzi týmito dvoma historickými pamiatkami rušivé je moderná budova hotela Hilton. Keďže je dobré svetlo, to najlepšie na fotenie, ako vraví Roman, spraví si ešte niekoľko fotiek nielen mesta, ale aj parlamentu, ktorý je hneď cez Dunaj. Budova parlamentu je jednou z najfotografovanejších pamiatok mesta a zároveň je 3 najväčšou parlamentnou budovou na svete. Neskôr som sa dočítala, že vstup do parlamentu je zadarmo, stačí sa len preukázať dokladom, že ste občanom EÚ. Zdržali sme sa tu celkom dlho, tak sa rozhodujeme čo ďalej a vyberáme sa uličkami smerom do mesta.

Budapest Budapest Budapest Budapest

Náhodne objavujeme malý park aj s detskými hojdačkami. Rozhodneme sa tu ostať. Tak si len sedíme, popíjame pivko, rozprávame sa a vychutnávame si tú atmosféru.

Keď sa začína stmievať ideme ďalej. V obchodíku si kupujeme niečo na raňajky a dobré vínka. Cestou spraví Roman ešte nejaké nočné fotky a vezieme sa metrom domov. Večer strávime sedením pri veľkom okne, ktoré máme v izbe a popíjaním vínka.