Berlín 2014

Deň 1 – Berlín

Berlín, mesto, kam som chcel ísť už veľmi dlho. Ale ako to býva, nikdy to nevyšlo. To všetko sa však malo zmeniť 15. mája 2014. Ako obvykle, aj v tento deň som prebehol fórum na www.akcniletenky.com, či náhodou nenatrafím na nejakú dobrú akciu. To som ale ešte netušil, na akú. Hneď prvá téma o predajcovi leteniek AirFastTickets.co.uk bola veľmi aktívna, tak som si prebehol posledných pár príspevkov a hneď mi bolo jasné prečo. Niekto si v rezervačnom systéme všimol chybu, ktorá nesprávne prepočítavala ceny leteniek, ak sa k letenke pridal infant, t.j. dieťa do 2 rokov bez nároku na sedadlo. Bolo jasné, že treba konať rýchlo, tak som si z potenciálnych destinácií vyhliadol Berlín a Prahu. Hľadal som hlavne dátumy na víkend, ideálne keby sa k tomu pridružil nejaký sviatok. Na niektorých dátumoch dokonca systém vyhadzoval mínusové ceny, tie však samozrejme nebolo možné kúpiť. O chvíľu som sa prepracoval k Berlínu na konci augusta, využijúch 29. august a rovnako aj 1. september. Rýchlo som vyplnil všeky potrebné údaje, zaplatil 14,74€ za dve spiatočné letenky z Viedne cez Air Berlin, ale do mailu mi prišlo iba booking confirmation bez vystavených e-tiketov. Zopakoval som to znova, ale výsledok bol rovnaký. Skúsil som to teda ešte po tretí krát a naštastie po booking confirmation prišiel o chvíľu aj ticketing confirmation s vystavenými číslami e-tiketov. Peniaze išli do blokácie a vyzeralo to nádejne.

Téma o AirFasttickets bola horúca ešte asi mesiac. Mnohým ľuďom letenky zrušili, ale veľa ich stihlo aj letieť. Zostávalo nám teda iba čakať. Keď ste sa dočítali až sem, je vám už jasné, že to vyšlo a do Berlína sme naozaj odleteli. Výlet plný prekvapení na nás však iba čakal.

29.8.2014

Pred druhou sme už na stanici Mlynské Nivy, odkiaľ sa za necelú hodinu dostaneme na Schwechat. Let máme až 16.50, tak v prípade komplikácií s fiktívnymi deťmi budeme mať dosť času. Ruksaky si ešte pre istotu obalíme potravinovou fóliou a ideme na checkin. Slečne za prepážkou hovorím, že deti nepoletia a vyzerá byť trochu prekvapená. Zdvíha telefón a niekam volá, medzitým sa ma spýta či nebudú letieť ani naspäť. Po zamietavej odpovedi ešte cez telefón prehodí dve-tri vety a onedlho mám v ruke svoju najlacnejšiu letenku v živote a to vrátane batožiny do podpalubia a občerstvenia.

Odlet máme z terminálu C, musíme teda prejsť až na úplný koniec letiska. Onedlho už začnú púšťať do lietadla, ale keďže sme až v boarding group D, tak máme čas a do lietadla prichádzame medzi poslednými. Našťastie sedíme hneď v treťom rade. Počas letu si dáme kávu a hneď ako ju dopijeme pomaly začíname zostupovať. Po hodine pristávame na berlínskom letisku Tegel vo severozápadnej časti mesta.

Z letiska sa tentokrát nebudeme presúvať MHD, ale pri výstupe z príletov nás už s papierom s mojim menom čaká náš vodič, o čom ma pred pár minútami informovala SMS. Vďaka promo kódu na limousine servis Blacklane v hodnote 30€ nás odvoz z letiska až pred hotel vyjde na 3 eurá. Ani spať na tomto výlete nebudeme ako obvykle. A hlavne každú noc niekde inde. Po polhodine jazdy v vyleštenom Mercedese E-klasse s 6 tisíc najazdenými kilometrami nás náš vodič Michael Kunze priváža pred Holiday Inn Express City Center na Stresemannstrasse 49 neďaleko Potsdamer Platz, kde strávime prvú noc.

Ani na ubytovanie som ako obvykle nevyužil booking.com, ale vďaka 35 dolárovým referral kódom, ktoré ponúkal portál travelpony.com bývame v tomto hoteli za 60USD na noc namiesto 95USD. 35 dolárový kredit dostane nový používateľ aj teraz, žial jeho použitie býva obmedzené minimálnou útratou 200USD.

k8-0005.JPG k8-0003.JPG

Ubytovávame sa na izbe a do večera este zostáva nejaký čas, tak sa ideme v prvom rade najesť a pozrieť sa po okolí. Kúsok od hotela je Aschaniser Platz, kde si kupujeme kebab.

k8-0004.JPG k8-0006.JPG k8-0007.JPG

Po Stresemannstrasse pokračujeme na Potsdamer Platz, ktoré leží na niekdajšej hranici Západného Berlína a Východného Berlína. V 90. rokoch 20. storočia po odstránení berlínskeho múru sa Potsdamer Platz stalo jedným z najväčších stavenísk Európy. Renomovaní architekti ako napr. Renzo Piano, projektanti a stavebné firmy tu v priebehu krátkeho času postavili berlínske centrály niekoľkých svetových koncernov (Sony Center, Daimler-Chrysler, Deutsche Bahn AG, PriceWaterhausCoopers…), hotely (Ritz-Carlton, Grandhotel Bellevue, Grand-Hyatt…), divadelné sály, kasíno, kinosály, nákupné centrum, kaviarne a reštaurácie.

k8-0008.JPG k8-0009.JPG k8-0010.JPG

Cez nákupné centrum sa v krátkosti prejdeme a vraciame sa na námestie. Na krátkom úseku, kde pôvodne múr stál, ponechali niekoľko betónových blokov, ale kadiaľ múr viedol je jasne naznačené v celom meste, či už rozdielnou dlažbou, mačacími hlavami, železnými tyčami alebo pozostatkami pôvodného múru.

k8-0012.JPG k8-0013.JPG k8-0014.JPG k8-0016.JPG k8-0017.JPG

Začína sa stmievať a my prechádzame okolo židovského pamätníka. Je neosvetlený, tak sa sem vrátime zajtra. Popri americkej ambasáde obohnanej múrom a kamerami prichádzame k Brandenbuskej bráne, ktorá je na moje sklamanie z jednej strany v obložení nákladiakov a z druhej z oploteného niečoho s javiskom, čo sa evidentne ešte chystá. Obmedzený priestor pred jednou z najznámejších pamiatok mesta je preplnený turistami, tak sa tu príliš dlho nezdržujeme.

Z faktov o bráne uvediem len to, že je 26 metrov vysoká a 65,5 metrov široká stavba z pieskovca v štýle raného klasicizmu. Tvoria ju 15 metrov vysoké stĺpy v jónsko-dórskom štýle. Je vyzdobená ornamentami a reliéfmi, ktoré zobrazujú okrem iného rôzne výjavy z Herkulovho života, rímskeho boha Marsa a bohyne Minervy. Brána je korunovaná 5 metrov vysokou sochou kvadrigy, predstavujúcou okrídlenú bohyňu víťazstva, ktorá vchádza do mesta na štyrmi koňmi ťahanom voze. Pôvodne ňou mohol prechádzať iba nemecký cisár. V januári 1933 bola svedkom veľkého sprievodu nacistickej NSDAP, ktorá oslavovala prevzatie moci v Nemecku. Ku koncu druhej svetovej vojny bola veľmi poškodená delostreľbou. Od brány pokračujeme k Reichstagu na Friedrich Ebert Platz. Na budove oproti na druhom brehu rieky Spree beží projekcia veľkého nápisu, že o 10 minút začína šou, tak sme zvedaví a zatiaľ sa usadíme medzi ostatých ľudí. Onedlho odštartuje projekcia na stene budovy oproti o berlínskych dejinách dopĺňaná zvukovými efektami ako aj ďalšími vizuálnymi prvkami.

k8-0019.JPG k8-0020.JPG

Šou sledujeme asi do roku 1995, kedy sa zhodneme, že sa pomaly vrátime na hotel. Reichstag si chceme nechať na zajtra alebo pozajtra, čo sa ukáže ako chyba. Na Potsdamer Platz si ešte spravím nejaké fotky, ale bez statívu, ktorý som nechal na izbe sú možnosti obmedzené. V potravinách oproti hotelu si ešte kúpime pivo.